fredag 19 mars 2010

RUT, omega3 och vädret

Det är plusgrader ute idag och jag är med på 2 ställen i lokaltidningen. Först är det ett repotage om de olika gruppledarna och partierna inför valrörelsen. Vi får veta att Vänsterpartiet kommer att vara drivande i miljöfrågor, att vi är skeptiska till friskolor och att vi vill ha mindre grupper inom barnomsorgen. Ja, det är inget fel i det, sen att samarbetet med S ska gå på rutin kan man ju förhålla sig till. Nog tycker jag att det behövs uppfräschning och fördjupning även om det naturligtvis underlättar att ha bra grunder att stå på. Egentligen får politik aldrig på något vis gå på rutin. Vi förtroendevalda måste alltid ha i minne på vems mandat vi agerar och vad grunden till olika ställningstaganden vilar på.
Idag publicerar Norrtelje tidning även mitt svar på en Ledare om RUTbidraget som var med i tidningen för snart två veckor sedan. Och på den får jag som svar att min hållning är typisk för Vänsterpartiet, vilket man väl får ta som en komplimang. Sen ställer jag mig frågande till att behovsbedömd hemtjänst innebär att politikerna vet bäst och att RUTavdrag istället ger makten till enskilda att bestämma hur de vill ha det. Jag är också ovan med att bli förpassad till mitten av förra seklet även om jag blivit beskylld för att vilja tvinga människor tillbaka till stenåldern både när jag förespråkat torra toalettlösningar och en utbyggnad av Roslagsbanan till Rimbo (vilket f ö två moderater skrev föredömligt om i lokaltidningen häromdagen).
Läser också idag på nätet att Uppdrag granskning gjort ett repotage om hur fisk som ska mätta flyktingar i Västsahara i stället blir till omega3tabletter i Norge.
Igår skrev Clarence Werngren i lokaltidningen om vilka åtgärder som behövdes för att få tillbaka skolan till 1960talets nivå (vilket tydligen är önskvärt). Att döma av artikeln skulle det bästa vara om handelsstudenter tog över lärarnas roll (handelsstudenter läser in en 7,5 poängskurs på lärarhögskolan på en dag medan 25% av lärarstudenterna egentligen borde ha blivit underkända). Hmmmmm, får återkomma till det...

Inga kommentarer: