lördag 20 mars 2010

Visioner och verklighet

Superstressig fredageftermiddag, någonting ska ätas innan vi beger oss mot kursgården för två dagar landstingsvisioner, hur ska vården, hälsan och kollektivtrafiken skötas när vi vinner valet, när vi tar över. Telefonen ringer. Barnen är stirriga och vill iväg, Skruttet vill äta...
I andra änden av luren, en äldre kvinna som läst mitt debattinlägg om att RUTavdraget inte behövs vid en utbyggd, breddad hemtjänst efter behov. En äldre kvinna som inte vill förstå min vision, som tycker att hemtjänsten suger och inte på några villkors vis kan mäta sig med den service äldre människor kan få genom RUTavdraget. Själv har hon inte hemtjänst, men hon känner många äldre och alla tycker att den är jättedålig. Det kan jag inte ha någon aning om, enligt henne, för jag är inte tillräckligt gammal. Och de äldre jag påstår mig känna, tycker inte som jag, oavsett vad de säger till mig.
Barnen stojar och Skruttet skriker, jag försöker röra i stekpannan och hon fortsätter berätta att hon inte skulle rösta på mig om hon så låg för döden. Vad ska jag svara? Vilken tur att vi har demokrati då, så att vi får tycka olika. Ja, svarar hon, om man nu kan kalla det här demokrati. Allmänt negativ alltså... Hon berättar att det kostar 650 kronor att få fönstren putsade i hennes tvåa, med RUT kan hon få det för halva priset. Hemtjänsttanterna får minsann inte putsa fönstren, kontrar hon när jag säger att jag tycker att det borde ingå i hemtjänsten, de kan ju ramla ut...
Jag förklarar en vision om att de äldre i större utsträckning ska kunna välja vad de vill ha hjälp med och hon svarar att det kommer vi aldrig att kunna driva igenom. Jag förklarar att vi nog inte är ensamma om att driva den frågan, men hon bara fnyser. Hemtjänsten är och förblir dålig oavsett vad våra kundundersökningar säger; vi väljer ju vilka vi frågar...
Till sist lägger hon på och jag säger Tack för att du ringde...
Uppställning, snabbt med barnen mot matbordet, duka, telefonen ringer... Det är hon igen, hon vill bara berätta om när hon bröt lårbenshalsen för några år sedan. Tja, jag fick i barnen mat och kom iväg för att skapa nya visioner. Hade dock fått med mig en fundering om hur ordet behov kan uppfattas på olika sätt. Hos RUTkramarna tolkas ordet som att politiker godtyckligt bestämmer vem som ska få hjälp...

Inga kommentarer: