tisdag 2 mars 2010

Tycker jag inte om

Tyckte inte ens om förslaget att apoteksvaror skulle börja säljas i vanliga butiker. Apotekare har en lång och gedigen utbildning och bör finnas på plats där man säljer läkemedel. Nu är det ju bara receptfria varor som får säljas på andra ställen än apotek och många frågar väl inte apotekaren innan de införskaffar sina läkemedel, så varför bli upprörd?
Jo, jag blir upprörd när jag ser TVreklam som underförstått visar att Treo hjälper om ens partner varit otrogen på firmafesten. Det är falsk reklam....själen har ingen bot i Treo.
På de ICAbutiker jag sett apoteksvaror så har de dem förvarade inlåsta, man måste genomgå kassan och få en kod för att få ut dem. Samtidigt är det givetvis också meningen att kassören ska kontrollera att man innehar åldern 18 år. För mig är det ju supersmidigt, apoteket ligger inte så bra till med tanke på att jag oftast är bilburen och har barn i bilen. Ingen parkering i direkt anslutning och det blir ett företag att parkera, ta ut barnen ur bilen, gå till apoteket, handla, gå tillbaka, packa in alla i bilen etc. Att handla alvedon på ICA samtidigt som jag handlar mjölk och andra basvaror är betydligt smidigare. Men jag är emot ändå.
Så, gick jag till Rusta för att inhandla några plastbackar. På Rusta säljer de också apoteksvaror. En helsidesannons i annonsbladet visade på detta. Döm om min förvåning när jag ser alvedon, Treo, Voltaren och andra läkemedel uppställda på en ställning vid kassorna som vore det smågodis. Hur lätt som helst att smussla ner några förpackningar Voltaren i fickan när man glider förbi. Läskigt. Vad händer med de som vill bota sin hjärtesorg med Treo (och då går det väl åt många tabletter?) när de lätt kan komma åt dem? Voltaren är inte att leka med, jag fick själv svimningskänslor då jag åt en tablett om dagen för några år sedan. Är man desperat eller bara dumdristig så tar man väl knappast en tablett? Och ska vi nu återgå till hur det går till i reklamen så får man ju bete sig nästan hur som helst inne i Rustas butiker (också falsk reklam).
Beslutet att sälja läkemedel i dagligvaruhandeln bör följas upp och utvärderas. Kanske kan man också titta på hur det ser ut i andra länder där detta finns. Djupsinniga, deprimerade, nordiska ungdomar kanske inte bör utsättas för exponering av läkemedel som lindrar smärta på detta sätt.

Inga kommentarer: