tisdag 16 mars 2010

Morgonstök med lokaltidningen och annat

Skruttet somnade ordentligt vid elvatiden igår, som hon brukar göra nu för tiden. Jag lade ner henne i vaggan och slängde på mig pyjamas för att själv hinna sova "själv" en stund innan hon vaknade igen. Vid midnatt kom Storasyster och sa att hon hade ont i magen. Jag erbjöd henne att sova i pappans säng eftersom han åkt till jobbet redan på kvällen p g a ymnigt snöfall (och man vet ju aldrig om bussarna går). Hon somnade om, men vaknade vid halv två och kräktes. Skruttet sov fortfarande lugnt i vaggan. Storasyster hann med två kräkomgångar till innan Skruttet vaknade vid tre. Då fick hon komma upp i min säng, men åt lite avvaktande och spydde samtidigt som hon åt (kanske hon också åkt på kräksjukan). Storasyster kräktes ett par gånger till innan Mellan steg in vid sextiden och undrade om det inte var dags att stiga upp...
Lade de stora barnen framför TVn, Skruttet fortfarande motvilligt ätande, tjorvande. Åt frukost, läste tidningen, irriterade mig lite på att mitt svar på en Ledare för en vecka sedan inte publiceras. Nu är det ju liksom för sent. Kanske inte är så viktigt, en ledare är en ledare, men om ledaren talar om vad nämner t ex ett parti eller en person så tycker man kanske att repliker ska tas in ganska omgående. Särskilt om man kan uppfatta att Ledaren har fel. Annars förstår jag att det är "kö" på debattsidan och att jag själv förra veckan inkom med 4 olika artiklar gör väl att vissa av dem får vänta lite.
Jag skrattade gott åt Ingemar Ögren (Fp) och hans lilla saga om RUT. Egentligen borde man utveckla ett svar på den, tänkte först göra det här på bloggen, men här kan ni ju inte se Ögrens inlägg så då blir det inget kul. Vi får se hur jag gör. Christina HusmarkPersson har varit på besök på barnmottagningen på Norrtälje sjukhus för att prata om sjukskrivningar. Detta har Ulrika Falk bloggat om idag. Glömmer aldrig när Ingvar Carlsson, dåvarande statsminister, inte fick komma in på sjukhuset på studiebesök. Det svänger, en gång i tiden var vi kontaktpolitiker med skyldighet att besöka verksamheterna. Så blir det bolag, privata eller offentligägda och då är det inte säkert att det ens är lagligt att gå på studiebesök. Vad konstigt.
Också jättekonstigt att två bröder, en skriven hos mamman och en hos pappan, vägras att gå på samma skola med syskonförtur. Hur stelt kan ett system bli. Visst måste det finnas plats för ETT barn till på en skola även när man har fullt? Helt otroligt att ett sånt ärende måste tas upp i tidningen, det borde första bästa tjänsteman ha sett till att reda ut. Har vi inte valfrihet kanske??? Är inte medborgaren i centrum? Ses inte föräldrar och barn som "kunder" som ska behandlas väl och alltid har rätt? Har jag missuppfattat något här? Min dotter blev "borttappad" i systemet när vi valde skola och höll på att inte få plats någonstans, det är inte roligt. Föräldrar måste kunna känna trygghet var och att deras barn ska få börja skolan.
Satte på en kopp te för att värma mig lite, det har kommit mer snö, solen skiner och det är några minusgrader. Börjar känna att jag kommer att sakna snön och vinterlandskapet, åtminstone om det inte blir en hejdundrande sommar. Hängde tvätten från igårkväll (mest blöjor som jag tvättade upp precis innan läggdags), satte igång en ny maskin, funderar på om man kan ta sig till torkvindan eller om det är för djup snö. Solen skiner som sagt. Undrar om det blir mycket spyor idag eller om vi kan ta oss ut på gården en stund. Det blir så instängt. Ska skriva verksamhetsberättelse mm till årsmötet på torsdag. Tja, det blir en dag idag också.

2 kommentarer:

hjärtat hoppar, om eld i bröstet sa...

Att barnen ska få gå på en närmaste skola är definitivt en trygghets- och välfärdsskola.Men mycket har fallit i bitar som man uppfattade som självklart - att infrastrukturen till exempel skulle ägas gemensamt och skötas utan vinstintresse i första hand - järnväg, post, vatten, broar, telefonnät...
Men det kanske är jag som är gammal.
Anna

Catarina sa...

har inte med ålder att göra