torsdag 25 mars 2010

Drömtydning

Flera nätter förra veckan drömde jag om att vi flyttat in i ett nytt hus, ja, hus eller radhusliknande, nybyggt i ett område typ Bolkadalen eller Färsna. Känslan i drömmarna var ganska vilse, det var tomt i husen, antagligen hade vi inte fått dit våra grejor än. Stora, täta fönster, vinter.
I natt var jag tillbaka i ett gammalt hus där jag varit i flera drömmar. Huset är i riktigt dåligt skick, jag har bott där förr, vissa plankor kan man inte gå på, då faller man genom golvet. Känslan är vemod och lite sorg. Huset är samtidigt det stora röda huset på Baldersgatan där jag bodde i sex år, Svanberga Gästgiveri där jag arbetade ungefär lika länge och ett helt annat obefintligt hus med gångar, skrubbar och vrår som jag ändå känner igen. Möblerna finns kvar, men det är inte de möbler jag har idag...
Hänger drömmarna ihop? Vad betyder de? Hus sägs symbolisera jaget i drömvärlden. Håller jag på att förändraas, i viss mån mot min vilja?
På efternatten i natt sov jag väldigt dåligt, men lyckades dock drömma om att jag gick in i en hiss i ett stort hus (typ en skyskrapa) och skulle åka upp ett par våningar. Inne i hissen känner jag dock snart att hissen börjar åka väldigt fort nedåt, långt långt ned, måste ha varit i underjorden. Jag tänker att jag nog kommer att dö när hissen slår i botten, men en liten bit från botten vänder hissen och åker jättefort uppåt. Uppe vänder hissen och far snabbt nedåt igen osv. Jag kommer till sans och trycker på larmknappen. En automatisk röst säger: "Larmet är ur funktion, hissarna kontrolleras vanligen var tredje dag" upprepade gånger. Jag misstänker att en komplott ligger bakom hissfelet och att jag kommer att dö innan tre dagar har gått...

Inga kommentarer: