måndag 15 mars 2010

prioriteringskonflikter i vardagen

Hemma igen efter en härlig långpromenad i solen med barnvagnen. Bebis sover vidare, vad göra? Fyrtio minuter tills barn ska hämtas på dagis och skola, inte hinner man så mycket precis. Senaste tvätten är hängd, men det ligger mängder av papper som bör sorteras, läsas, slängas, whatever överallt. Ta hand om det kanske? Njae....blogga? Ja, det verkar bra. Jag avskyr verkligen att blogga med en hand så jag passar på medan hon sover.
Hushållsnära tjänster är någonting som debatteras i media och i hemmen. Min sambo har nog inte riktigt hängt med i den debatten, men själva sysslorna debatteras även i det här hemmet. Han påstår att fler och fler kvinnor blir lämnade av sina män för att de "inte gör/kan någonting" hemma. Diplomat som jag är försöker jag leda över samtalet och undrar om det inte är så att fler och fler män blir lämnade för att kvinnorna tycker att de inte "gör någonting hemma". Han håller inte med. Han anser att det är viktigt att döttrarna snarast börjar lära sig lite om hushållsarbete, medan jag bestämt säger att de inte får gå i närheten av spisen förrän de är åtminstone 9-10 år. Han säger att det är viktigt för dem att lära sig att ta hand om ett hushåll om de någon gång ska kunna bilda familj, jag kontrar med att det är ännu viktigare om de intetänker bilda familj, för då måste de ju liksom klara av allting själva...
Det är spännande att låta två kulturer mötas tycker jag, men det gäller att kunna göra olikheter till styrkor och inte fastna i onda konflikter. Det finns fördelar och nackdelar med allt och det gäller att plocka russinen och lämna de torra kanterna. Det gäller kanske att vara överens om vad som är vad åtminstone ibland. Min sambo har tidigare tyckt att städbranschen vore någonting luckrativt som jag kunde ge mig in i (ja, det är sant!!!), men att ta hem någon att städa hos oss, det tror jag han skulle tycka vara pinsamt, att ha en kvinna som inte grejar det mest grundläggande liksom. Så det avdraget är vi nog ense om att det bör avskaffas.
Jo, han är lite oroad nu, sambon, vem som ska lära barnen att ta hand om ett hushåll, när han har en sambo som hellre bloggar än dammtorkar. Själv kan han ju ingenting, för sånt behöver en man inte lära sig (i alla fall behövde de inte det i Turkiet på sextiotalet) och att över huvud taget lära sig någonting vid femtio års ålder anser han omöjligt. Själv är jag ju en anhängare av livslångt lärande och tror kanske att jag någon gång i framtiden kan lära mig att hålla bättre ordning i ett hem, frågan är om jag någonsin kommer att prioritera detta... Som en gammal kursare till mig sa en gång; när jag dör kan människor minnas mig genom det jag skrivit, men ingen kommer någonsin att minnas mig för att jag hade ett välstädat hem.

Inga kommentarer: