torsdag 18 december 2008

Tio små...

Personalen på mitt jobb är som tio små, hm, får man säga negerpojkar? Iofs har C kommit tillbaka, men nu är T och L sjuka. Och M, men det har hon ju varit ett par, några veckor. Kvarstår gör Ma och jag på heltid och C som jobbar över och har hjälpt oss fram till tre nu två dagar i rad trots att hon slutar tolv. Och Ma och jag måste dela på öppningar och stängningar eftersom vi är de enda som gör det. Så Ma öppnade tjugo över sju i morse och stängde vid halv fem eftersom jag skulle gå tidigare och föräldrafika på fritids. Och när chefen stormade förbi på eftermiddagen var hon nära ett sammanbrott över dennes sprudlande entusiasm över hur bra allting kommer att bli bara vi flyttar. På måndag är Ma och C lediga så jag bara hoppas att det kommer någon mer och packar det sista tillsammans med mig...
Igår kväll hade jag en snillrik plan som gick ut på att om jag slog in alla julklappar, tvättade och torkade 4 maskiner tvätt och städade/pyntade det sista inför fjärde advent så skulle ungarna och jag kunna tillbringa helgen i stugan. Jag tvättade en maskin och slog in en hel del julklappar sen tog orken slut och klockan var sen.
I morse ringde klockan 04.45, kläderna hade inte torkat så de fick hänga på elementet medan jag åt frukost. Barnen var trötta och ville inte vakna. Sprang ner och gav kaninen ett par morötter i mörkret och for iväg. Jag var ensam på min avdelning och "som tur var" var tre barn sjuka så jag hade bara sex stycken. Men det är nog när alla har blöja, alla ska ha mat som ska skäras och sen ska de tvättas och läggas.
Vid halv fyra smet jag från min trötta uppgivna kollega och tryckte gasen i botten för att hinna fika på fritids. bullar och kakor, kaffe och ett parti kalaha med dottern. Sen fick det räcka. Meddelade att jag inte skulle komma fem imorgon utan snarare sex... De flesta barnen skulle vara lediga efter skolavslutningen så det kändes ju muntert.
Hämtade Liten på dagis och vi åkte till sjukhuset för att hälsa på min mormor som nu kommit från intensiven ut på sal. I entrén träffade vi barnens mormor, min lilla mamma, som berättade att mormor nu fått superont i magen och en massa morfin. Hon skulle röntgas i morgon fm.
Det är konstigt att tänka att vi var ute och promenerade på stan så sent som i söndags när man ser en så medtagen människa. Hur som helst pratade vi en stund och hjälpte henne att få i sig lite näringsdryck eftersom hon inte klarade av att äta. Personalen är bra, sa mormor, men det är ändå lite lustigt att hon som var där när vi var där beklagar sig att hon har ont i ryggen när hon ska hjälpa mormor på toaletten. Och då är ju mormor av den generationen att hon inte vill ha någon hjälp.
Så fick jag meddelande från mamma nu ikväll att mormor åkt in på röntgen redan nu och just i denna stund fick jag veta att hon fått en blödning i magen och nu får behandling mot detta. Dags att sova. Imorgon ska jag jobba sent och stänga, köpa lite glögg tror jag, har lovat barnen hämtmat från motorcykelklubben. Jag tvättade en maskin tvätt till idag, men till stugan? Kanske en stund på lördag då bara för att kolla läget.

Inga kommentarer: