tisdag 2 december 2008

En lång tisdag

Klockan väckte mig 04.45. Upp och tassa, tända adventsstakarna och äta frukost. Iväg i regnig, mörk morgon; Liten först på dagis och Storasyster först på fritids. Jag inte först på jobbet utan som vanligt ca 5 minuter sen p g a mörker och dålig sikt.
Vi var ute i en dryg timma på jobbet, men sen var vi alla så blöta så det var bara att hänga in allting i torkskåpen och gå in och leka istället. Jag slutade efter lunch. För en gångs skull tackade jag nej till att jobba över trots att "min vikarie" blivit sjuk och en annan kollega var tvungen att hasta iväg och hämta sin son som brutit ihop i skolan. Jag skulle nämligen ta mig till andra sidan huvudstaden och gå på sjukvårdskonferens.
Parkerade vid Mörby och åkte tunnelbana för första gången på länge. Det tog lång tid. Ekonomi, effektiviseringar, produktivitet och vårdval. Kaffe. Jag åkte hem efter ca 2,75 timmar eftersom jag skulle hämta barnen innan barnomsorgen slog igen för dagen.
Det var mörkt och regnade. Mitt i mörkret stod en bil i körbanan. Jag fick väja och ringde trafikradion för att rapportera (känns som jag gör det rätt ofta nu för tiden). Meddelandet gick ut efter ett par minuter. Ett par minuter till så meddelades det att nu hade en annan bill kört in i den första. Innan jag kom hem meddelades det att nu var det 4 bilar som kört in i den första. Sen hörde jag inte mer.
Hämtade barnen. Storasyster sist på fritids. Liten sist på dagis. Stressade ner till torget för att hinna delta vid ett protestmöte mot nedläggningen av Flygskolan. Hann precis vara där en liten stund, morsa på brorsan och några kamrater från partiföreningen.
Brorsan skulle gå med sin son och äta sushi. Jag åkte hem och gjorde blodpudding till tjejerna. Glamoröst värre. Men jag gjorde också sauterad grönkål och kidneybönor med turkiskt yoghurt. Gott. Det låter stort när katten skiter.
Nu ska jag sova. Imorgon är det onsdag. Jag skulle inte kunna leva utan politik.

Inga kommentarer: