söndag 21 december 2008

Snart redo för julen

Nej, någon gran har vi inte hunnit skaffa, men idag har vi fixat med det sista julgodiset (inte knäcken för den kokas enligt tradition den 23e), röjt undan fåtöljer och fått fram julgransmattan och tomtarna och bocken som hör till den, lite mer glitter, julskiva i bilen osv. Barnen och jag åt "tomtegröt" till lunch, vilken jag gör på soyamjölk då detta blir både godare och nyttigare.
Så, denna årets kortaste (en del hävdar mörkaste) dag så sken äntligen solen och dammet och fläckarna började virvla upp överallt innanför de geggiga fönstren. Att man inte sett detta trots att man städat i veckor. Fy sjutton. Vi fick i alla fall en skön promenad (men lite kall) till sjukhuset där vi hälsade på en betydligt piggare mormor som nu får blod som åter gjort hennes kinder röda. Idag kunde vi sitta i fiket och språkas vid en stund innan vi följde henne till sängen på rummet igen. Snacka om att det känns bra.
Sen tog vi bilen och åkte ut till väninna med son och bjöd på härlig adventsfika med hembakt saffransbröd, pepparkakor och pepparkaksmuffins med lingonglasyr. De hade redan en klädd och fin gran i vardagsrummet. Mina barn kastade sig över alla leksaker som lät högt /typ polisbilar och sånt/ och jagade runt på golvet och krockade med varandra. Puh, försökte ta det med ro.
När vi åkte hem var det kallt och stjärnklart, men nu geggar snöblandat regn ned över staden. Vi åt en jättegod soppa på kokosmjölk, nudlar, buljong, tomat, spenat och broccoli. Det blev ingen hårtvätt. Barnen sover. Jag har betalat några räkningar som det kommit påminnelser på (blä, bara det allstå...) och nu tänker jag göra kväll. Imorgon ska barnen med mig till jobbet och hjälpa till att packa. Vi skulle bli fyra, men blir nu bara två och jag tänkte stanna tills det är klart. Det går ju bra när jag inte behöver hämta barnen. god natt.

Inga kommentarer: