torsdag 4 december 2008

En ännu längre torsdag

Storasyster hade ont i huvudet redan igår kväll, så jag la barnen direkt efter Bolibompa och de somnade omgående. Det är klart, det är tuffa dagar, och Storasyster hade varit i badhuset med fritids och blev hämtad strax före 18... lång dag - trött.
Själv fördrev jag kvällen med att beställa de sista julklapparna via internet och redigera lite foton. Gick väl till sängs någon gång före elva i alla fall. Runt ett väcktes jag av Liten som kissat ned sig själv och sängkläderna. Flyttade henne till min säng, la sängkläderna i tvätten och kröp ned brevid henne för att somna om. Ett par timmar senare vaknade jag av att Storasyster ropade. Hon verkade skrämd.
Istället för att som vanligt försöka få henne att somna om i sin säng bad jag henne att lägga sig i pappas säng, allt för att fortast möjligt få somna om igen. Och det gjorde jag. Vaknade efter en stund av att Storasyster låg och snyftade. Hon var täppt i näsan sa hon när jag frågade. I själva verket hade hon visst ont i huvudet. Hon somnade efter en stund, men jag var klarvaken och låg och funderade över jobbet.
Kvart i fem ringde klockan för jag hade bytt pass med en kollega för att hinna till Mammografiundersökning på eftermiddagen. Försökte känna på Storasysters panna, men det var omöjligt att avgöra om hon hade feber. Åt frukost, klädde på mig och väckte barnen. Hon hade fortfarande ont i huvudet sa hon, men ville absolut gå till skolan.
Så vi drog iväg, ca 4 cm blötsnö, moddigt, mörkt och slaskigt på vägen. Halvvägs till jobbet blev det barmark och plusgrader. Det går nån klimatzon mellan hemmet och jobbet.
På jobbet visade det sig att kollegans pappa avlidit under natten och hon blev hemma. Jag fick ringa och boka om mammografin och stannade på jobbet till stängning, extra lång dag. Hämtade barnen vid sex. Storasyster hade klagat på huvudvärk, men fritidspersonalen hade inte velat ringa efter mig eftersom det råkade bli falsklarm förra gången när hon hade magont.
Packade in trött, blek dotter i bilen, hämtade den andra lilla trötta saken på dagis och sen till bussterminalen för att hämta upp "lånad" partistyrelseledamot Josefin Brink som skulle gästa partiföreningen och diskutera förhandlingar om regeringssamarbete.
Vi kom lagom i tid till mötet utan middag i magen (men barnen får som tur är macka på dagis/fritids när de är kvar länge). Det blev lussebullar och pepparkakor, ca 15 deltagare från hela nordostområdet. Josefin drog förutsättningar, hinder, plus, minus och andra tankegångar och medlemmarna var pigga med inlägg och frågor. Storasyster låg på soffan i barnrummet och såg på film och ville hem. Liten sprang fram och tillbaka och åt säkert 4 stora lussebullar och bajsade 2 gånger. Vi åkte hem vid åtta. Båda barnen sov före nio även om Liten var väldigt bångstyrig och bändig, sa att hon hade ont i benen så nu har väl hon också drabbats av växtvärken som Storasyster dragits med i så många år. Storasyster somnade efter två klunkar välling och jag har lovat dem att få sova kvar i dubbelsängen hela natten.
Nu väntar några timmars sömn för att sedan ta sig upp och ta reda på om det blir nåt jobb för mig imorgon. Storasyster ville avvakta med att bestämma detta, hon är ju en sjukvägrare så hoppet om att vara frisk är det sista hon ger upp. Hur som helst skjutsar jag nog ner Liten till dagis så att Storasyster får vila ut ordentligt här hemma. Om hon nu fortfarande har huvudvärk. Det är en tuff vecka för oss alla. Det kan vara trötthet också.

Inga kommentarer: