torsdag 11 december 2008

Luciatider

Igår kom jag hem sent och bjöd barnen på rester från jobblunchen. Det gick hem. sås och sylt, det är de inte så vana vid. Sen var jag tvungen att stryka lucialinnena. Storasyster har haft sitt firande ikväll och skulle för första gången vara tärna (så tärnljus inhandlades för 5 kronor på Rusta i måndags). Annars har hon alltid varit tomte eller pepparkaksgubbe på dagis (ev var hon Lucia förra året, minns inte så noga, men vi hade en krona hemma i jullådorna).
Hur som helst hade vi inget Lucialinne modell mindre utan bara uppsjöar av pepparkakskläder (gubbe och gumma) i olika storlekar samt tomteklänning och luvor och röda kläder i övrigt. Så ett linne till Liten fick också inhandlas (på ÖB hittade vi det) eftersom hon prompt skulle vara Lucia (på måndag är det).
Jag tar fram strykbrädan och strykjärnet, vilket sannerligen inte sker särskilt ofta, och sätter igång. Först tar jag Storasysters linne eftersom hennes uppträdande är först, sen Litens nya som egentligen är ett stjärngosselinne för det var det enda jag hittade (efter en tur via Rusta, Coop och slutligen ÖB). Och som vanligt när Mamma handlar billigt är det också trasigt. Blä, sprucken söm i ärmfästet. Jag rotar rätt på kvittot, men kommer så slutligen ändå fram till att det är enklare för mig att tråckla ihop eländet än att försöka ta mig upp till ÖB och byta.
Det var igår. Idag fick jag, trots att jag bytt till mig ett tidigare arbetspass, hasta upp hämta Storasyster, springa in hemma där hon fick byta om till tärnutstyrseln medan jag fixade två messmörsmackor till henne och Liten, in i bilen igen och ner till dagis. Liten skriker för att hon inte får vara Lucia idag, men tystnar när det pratas om macka i bilen. Sen tycker hon att det är jätteroligt att det sitter en tärna i bilen.
Ett jättefint Luciaframträdande som ger en stolt mamma tårar i ögonen och sedan svängde vi på barnens begäran förbi pizzerian och köpte hem en pizza att dela på alla tre. Första kortet funkade inte att betala med, så nu får det nog vara sluthandlat inför jul snart.
Nu sover barnen och jag fick tvätta bajskläder eftersom Liten bajsade på sig när vi kom hem. Imorgon har vi luciafika på jobbet. Sen är det helg, tredje advent. Heja heja.

Inga kommentarer: