måndag 29 december 2008

vardag igen för vissa

Barnen har väl varit nästan ensamma på dagis och fritids idag, de flesta är ju lediga, men vi var tvungna att dra iväg och få ordning på nya förskolan där vi slår upp portarna nästa onsdag. Och när jag nu betalade räkningar upptäckte jag att barnomsorgsavgiften hade höjts med över 500 kronor i månaden!!! Åh, jag har inte råd med sånt, trodde det var sopavgiften som skulle chockhöjas, men då har man väl missat det här då för att man pratat så mycket om det andra (som jag inte tror kommer påverka vår komposttaxa på landet nämnvärt).
Julhelgen är ju en helg då man träffar släkten (och jag går inte ut och träffar gamla klasskompisar på juldagen, det är inte riktigt min tradition) och i lördags hade vi sambons barn och barnbarn på jullunch. De hade alla nyligen haft kräksjukan så vi var lite reserverade kan man väl säga, men det verkar ju som vi klarade oss den här gången.
Det jag funderade på dock är: en av sambons döttrar arbetar åt ett statligt företag. Hon fyller snart 24 år och har ungefär lika många tusenlappar i månadslön. När de tar extrapass på jobbet får de dubbelt betalt, när hon tog extrapass under julen fick hon fyrdubbelt betalt. I januari får alla anställda en bonus på mellan 5500-22500 kronor före skatt. Förra året fick hon 19000.
Själv arbetar jag i en välbeställd kommun där invånarna säkert betalar en hel del i både kommunal och statlig skatt. Ändå kommer man i mitt yrke aldrig upp i den månadslön hon har efter två år som anställd. När vi tar extrapass på jobbet får vi ta ut det i kompledighet när det passar arbetsgivaren. Den bonus vi kan få är väl chokladaskarna som föräldrarna kommer med till jul. Hur kan det vara så olika trots att båda våra jobb betalas med skattemedel? (tilläggas ska kanske att dottern arbetar med hårda tåg som kostar multum att åka medan jag jobbar med mjuka små barn)

Inga kommentarer: