måndag 29 december 2008

Genus i förskolan - ett hot mot civilisationen

Oj, jag hade fått ett mail med en länk till Youtube där man fick se en film med Tanja Bergquist /ja, hon som tror att genusarbete i förskolan går ut på att förbjuda dockor/.http://www.youtube.com/watch?v=xCFuf1lUZB4&fmt=6. Uh, är tjejen 16 år??? Hon pratar med en tonårings livserfarenhet och självsäkerhet... (i stil med: alla invandrare får 15 dvdapparater från soc när de kommer till sverige och nya cyklar till hela släkten som de ställer i källaren för att de inte kan cykla...) Ja, jag tycker hennes resonemang är i stil med det. Befria oss, befria människan.
Var det förresten någon som såg kortserien om Selma Lagerlöf i helgen? Själv satt jag och storsnyftade när hon satt på mammans sängkant och höll det riktiga tacktalet....det var starkt.

4 kommentarer:

Hanna sa...

Missade tyvärr Selma. Såg dock ditt you tube klipp. Det var inte bra.
Men nu vet jag att det största hotet, mot typ allt är feminister och genusvetare. Dessutom vet jag att pojkar gillar hårda grejer och flickor tycker om mjuka saker. Jag ska tala om detta för mina gossar, att det är dags att slänga gosedjuren...

Anonym sa...

Såg just att DO upphör per imorgon. Där finns också några fina klipp. "Tanken är att scenerna ska leda till samtal, reflektion och diskussion". Jag hoppas att någon där youtubar de små filmerna.

Vad gäller Den Nya Välförden står det i stadgarna att "Stiftelsen står på demokratisk grund och värnar om de mänskliga rättigheterna såsom de formulerats i andra kapitlet i Medborgarnas Offentliga Utredningar 1988:1 En Ny Grundlag – ett förslag.". Har googlat lite efter denna skrift (1988:1), men inte hittat annat än bibliotekshänvisningar.

Tänkte man kunde kolla lite om Pär Ström står på fast mark eller om han är ute och snurrar i det här inslaget. Den inklippta Tanja Bergquist påminde mig just om DO-klippen (som jag tror har skådespelare i rollerna).

Catarina sa...

Tanja hänvisar ju väldigt ovetenskapligt hela tiden. Typ; Föräldrarna tycker inte om att genusarbete förekommer i förskolan. och så står hon med nån lunta och pekar...

Anonym sa...

Catarina sa: "Tanja hänvisar ju väldigt ovetenskapligt hela tiden.", medan "Uh, är tjejen 16 år??? Hon pratar med en tonårings livserfarenhet och självsäkerhet... (i stil med: alla invandrare får 15 dvdapparater från soc när de kommer till sverige och nya cyklar till hela släkten som de ställer i källaren för att de inte kan cykla...)" känns otroligt balanserat och sakligt!

Hurra för stringent argumentationsteknik!