tisdag 30 december 2008

Och sen var det det där med nyårssmällar

När man bor centralt som jag gjort de senaste16 åren så får man leva med att raketer och smällare avfyras fr o m annandagen och fram till några dagar in på det nya året, varje dag, varje kväll och gärna på ställen där det hörs och syns mycket. Det är inte så kul. Det är underbart vackert på nyårsnatten, men allt det där smällande veckan runt är inte roligt.
som t ex just nu. Klockan är tio, mina barn sover sedan ca två timmar tillbaka. Visserligen har de sovmorgon imorgon, men det var samma sak igårkväll. Grannungarna är ute och skjuter småraketer som smäller och sprakar precis utanför våra dåligt isolerade sovrumsfönster. Barnen väcktes klockan sex i morse och måste få sova. Många är lediga nu, men faktiskt inte alla.
Där jag bodde tidigare var det som en innergård där ungar och äldre tyckte det var kul att gå in och smälla för det ekade så roligt mellan husen. På nedre botten bodde en stackars liten skotträdd hund som ylade i ett streck hela den där smällarveckan.
Med risk för att bli ansedd som årets tråkmåns skulle jag vilja föreslå att endast offentliga fyrverkerier bör tillåtas på noggrannt utsatta tider och platser. Alla fyrverkeripjäser ska vara så miljövänliga som möjligt. Fyrverkerier ska endast tillåtas vid ett fåtal tillfällen per år. Inget privat bruk av fyrverkerier bör finnas.
Av säkerhetsskäl, med hänsyn till skotträdda och trötta och av miljöskäl.

1 kommentar:

Hanna sa...

Med eller utan smällare önskar jag dig ett riktigt Gott nytt år.

kram