tisdag 16 december 2008

Tung tillvaro

Advent ska vara en tid av förväntan och lugn. Men det känns tungt. Jobbet suger, ja, jag skulle ha slutat tidigt idag och handlat mina sista julklappar (de enda som inte beställs via internet), men jag blev tvungen att arbeta eftersom det saknades två stycken på jobbet.
Igår kom det bistra beskedet att majoriteten väljer att fortsätta sin stympning av den kommunala skolan i Norrtälje. Beslutet berör inte bara min brors 4 barn som går på den dödsdömda skolan utan även min egen dotter som går på en skola som på något trollerivis ska ta emot 5 klasser (0-4) till redan till hösten. Det gör mig oroad bl a p g a att jag under senaste veckan listat ut att hon inte äter så bra i skolan, mest beroende på att hon inte hinner; ettorna ska sitta på deras platser efter dem. (Hon är inte snabb, jag vet det, men...)
En stor del av kommunens barn och unga ligger över eller under normalvikt. Sunda matvanor och lugna, rofyllda matmiljöer är lika viktiga som kvaliteten på kosten som serveras.
Mormor ligger på intensiven efter en mindre hjärtinfarkt och det känns givetvis jobbigt både för att jag tänker på henne, men också på min mamma som ju har fullt upp med julbestyr både på jobbet (ICA) och hemma.
En pojke drunknade i badhuset, en f d arbetskamrats 21årige son har fått cancer, en av barnens populära barnvakter har också fått cancer, solen verkar aldrig gå upp, idioter vandaliserar partilokalen, tiohundra går med underskott år efter år och det verkar bli projektets utarmning...
Jag tänker på Anders F Rönnbloms "God jul, God juuuul......"

4 kommentarer:

Hanna sa...

Här får du en virituell stor JULKRAM.

Saker och ting kör ihop sig ibland.
Ta ett djupt andetag och gör en sak i taget.

Eller gå i ide för ett tag. Stäng datorn, läs inte tidningen och strunta i nyheterna på tv...

Man blir knäpp och alltför stressad av att tänka på allt elände runt omkring på en gång. Julen ska vara en tid av lugn och frid, istället så stressar vi oss galna, det ska vara de perfekta presenterna, den perfekta maten och städningen....
Men det som egenligen betyder något är ju att vara tillsammans med de närmaste och ta tillvara på den tid man har tillsammans....

Anonym sa...

Hej på dig Catarina, Catharina Erdtmans dotter här. Läs gärna min fina lilla saga om detta beslut.

Cath sa...

Hallå i rymden. Hur jobbigt har inte du haft det i veckan med inbrott, nymordning på arbetet och så det där konstiga beslutet.

Jag har givit dig en utmärkelse på min blogg. Du kan hämta den där och se min motivering.

Keep up the god work!

Anonym sa...

ANDAS!
Lungt och harmoniskt!
Några dagar ledigt kommer att göra dig gott. Det är ju iaf 5 sköna dagar.
Vi ses på julafton om inte före.
Kramar
Syrran