tisdag 6 november 2007

Svarta tjänster och fusk

Idag när jag var på ICA och postade ett brev så ringde lokaltidningen till mig och frågade om jag betalat svart för varor eller tjänster någon gång. Det var väl iofs väntat med tanke på vad som uppdagas i stort sett varenda dag nu för tiden. Nu vill den lokala tidningen ställa de lokala politikerna mot väggen. Och jag svarade att jag "tror inte" att jag gjort det. Olyckligt luddigt formulerat om jag själv får säga det, men ganska sant. Jag tror verkligen inte det, men ibland är det hårfint.
T ex vid byte av tjänster, då kan det ju vara svårt att veta. Nu tror jag inte att jag bytt så mycket tjänster heller för jag har liksom inget sånt yrke; jag kan inte banka plåt, dra ledningar, reparera bilar, måla hus eller lägga tak. Eller, ingen skulle i alla fall be mig om hjälp med dessa saker. Så om jag vill ha en hantverkare får jag nog snällt betala henne/honom med pengar och då helst vita. Eftersom jag bor i hyresrätt har jag ju heller inte anlitat särskilt många hantverkare som jag själv ska betala. Nu tänker jag verkligen; hjälp med städning, barnpassning eller annan service i hemmet har jag heller aldrig ens tänkt tanken att jag skulle ha råd med.
Sen sa jag något annat konstigt till reportern, nämligen att jag kan förstå att folk betalar svart. Hm. Alltså, här behövs ju en förklaring. Jag menar absolut inte att jag förstår högutbildade, välbetalda människor som medvetet betalar svarta pengar för löpande tjänster (eller för den delen engångssummor som är väldigt höga). Men jag förstår att man ibland av okunskap och ibland p g a dålig ekonomi väljer att betala svart. När jag nu riktigt tänker så minns jag att det fanns en kille som brukade hjälpa mig att fixa min renault4lajban i slutet av 80-talet. Hur eller om han fick betalt, det minns jag inte ens, men jag vet att det var en kompis kompis som var duktig liksom.
Annars gillar jag inte att folk fuskar, det har jag aldrig gjort. Inget ljug och inget fusk, då går jag hem. Att köpa svarta tjänster är väl lika mycket fusk som att VABBA trots att inget barn är sjukt? Eller att vara sjukskriven trots att man faktiskt kan jobba (åtminstone hänga tvätt, laga mat, bära matkassar mm som FK fångar i sina filmer av sjuka människor. Vem tror de annars gör de där arbetsuppgifterna? Man måste faktiskt äta för att överleva och restaurantbesök är väl föga möjligt på sjukpenning)? Ändå är det ingen som tänker förenkla för fuskvabbarna, de ska sättas dit medan de som fuskar med skatteinbetalningar ska få subventionerade tjänster istället för att lockas att betala vitt. Det är tydligen skillnad på fuskare och fuskare...

Inga kommentarer: