måndag 12 november 2007

En faktaspäckad dag


Skulle ha bloggat igår egentligen, men jag var alldeles för slut för att ens orka sätta på datorn. Barnen och jag var inne hela dagen, jag var bara ut och hämtade DN på morgonen. Rekord. Alltid brukar man ju ta sig ut nån sväng. Men men, när det var dags att äta lunch hade femåringen inte fått av sig pyjamasen än och efter lunch var det dags att lägga Liten. Sen bakade Storasyster och jag en melonkaka för att fira Far som var på dop hela dagen och inte dök upp förrän till middagen. Sen var det fika och sovdags. Jag behövs inte längre för detta heller eftersom Storasyster berättade saga och Lillasyster sjöng. Mamma somnade. Gulligt.

Idag har varit en lärorik dag. Jag började med att lämna barnen på dagis vid åtta och åkte sedan direkt och handlade fikabröd, frukt, kaffe, mjölk och juice som jag parkerade i partilokalen. Ett gäng besökare från distriktets regionalpolitiska grupp var i antågande. Vi träffades strax efter nio vid bussterminalen och for vidare mot Kapellskärs hamn där vi skulle träffa hamnchefen och f d kommunalrådet Christer Candal. Där fick jag bl a lära mig vad en Ru-Ruhamn är (inte fick jag lära mig att stava till det), att det kostar 25 ton bränsle att låta ett fartyg gå in till Stockholms hamn i stället för att stanna i Kapellskär (alla båtar går ändå förbi Kapellskär på väg mot Stockholm) och att en ev järnväg bara skulle kunna fungera för passagerare och ej för gods eftersom det inte finns plats för en rangergård vid hamnen.


Vi blev sena från hamnen och planeringschef Gunnel Löfqvist fick vänta i en knapp kvart på oss innan vi stormade in på kommunhuset. Där fick vi höra det mesta om kommunens byggplaner de närmaste åren. Vi fick också klart för oss hur viktig Västra vägen är för stadens utveckling och att den i nuvarande förslag (Cederschiöldska) är framflyttad ännu tre år till 2016. 7500 personer pendlar varje dag ut från staden för att arbeta och ca 2000 personer pendlar in. En önskan om fler arbetsplatser i kommunen. En önskan om att polisens sambandscentral (som det lagts ned så mycket pengar på) på Arholma ska få vara kvar. Framtida nordostdrömmar om ett pendeltåg från Stockholm via Åkersberga (som dock omöjliggör järnvägsbygge Kapellskär - Arlanda?).

Vi drog över tiden igen och stressade nu vidare till lunch med havsutsikt. Åt torsk vilket jag bojkottat i många år nu, men pasta carbonara är verkligen ingen hit.
Efter lunchen började vi med fika och en representant, Anders Hermansson, från det kommunala bostadsbolaget. Han beklagade att bolaget haft byggförbud i nästan åtta år, men trodde på en ljusning nu med en början med 12-18 lyxlägenheter i centrala staden. Han ville bygga. Han bekräftade också ett rykte som jag hört att bostadsbolaget inte längre tar emot vilka människor med problem som helst via socialförvaltningen. De vill, iofs helt förståeligt, ej ha störande människor i sina lägenheter. Men var ska de då bo? Bostadsbolaget hade nyligen tackat nej till en familj med fyra utåtagerande barn, var ska de bo???

Vi fick avbryta bostadskillen eftersom Björn Sandblad från Barn och skola dykt upp och med honom diskuterade vi små skolor på landsbygden, skolskjutsar, restider, friskolor mm. Enligt honom har samtliga partier nu kommit överens om att inte gå ut med förslag om nedläggning av några skolor förrän det råder enighet i frågan. Politikerna kommer inte heller att yttra till skolverket att en ny friskola som vill starta inte påverkar den kommunala skolan negativt om de inte är överens. Kanske vore en idé för politikerna i Utbildningsnämnden att ta efter vad jag förstår efter kommunfullmäktigedebatten sist. Målet är att 50% av skolor och förskolor ska drivas i privat regi. Nu var siffran 30% om jag inte minns fel och det är redan det en hög siffra gentemot övriga landet.

Den sexåring som idag reser längst för att komma till närmaste skola reser ca 45 minuter enkel resa. Kostnaderna för skolskjutsar är 27 miljoner kronor per år.

Vi avslutade dagen med turistchef Annica Norström som berättade om Destination Roslagen. Turismen sysselsätter ca 700 årsarbetare bara i vår kommun, ca hälften av alla övernattande turister är sommargäster i fritidshus, men många är också tillfälliga turister. Turistchefen är mycket positivt inställt till ekoturism, turispaket, men saknar t ex bra cykelstråk. Bevarandet av obebyggda stränder är mycket viktigt för turismens utveckling i Roslagen.

Under dagen har jag ömsom sett dimma, regn och sol. När vi avslutade dagen regnade det och var beckmörkt. Jag hämtade barnen som innan vi kommit innanför dörren hemma grät av trötthet båda två. Jag stekte på ris och grönsaker från gårdagen och smulade ner ett par restade kycklinglår samt ett ägg. Det är svårt att få maten på bordet på tio minuter, men det gick nästan. Efter maten var de gladare, barnen alltså inte kycklinglåren. Vi sov framför Bolibompa, delade på ett äpple och gick till sängs. Jag läste på turkiska, Storasyster berättade slutet på sagan från igår och Lillasyster sjöng o aj aj aj aj buff...

Inga kommentarer: