fredag 23 november 2007

Mitt liv - en protokollsanteckning

Idag var båda barnen tillbaka på dagis (med glädje) och mamma på byggnadsnämnden (med lika stor glädje). Alltså, vare sig ärendena eller hanteringen av desamma är väl till glädje när man står för de åsikter som jag gör, men det var kul att träffa sossar (mamma, vad är egentligen sossar som du pratar om hela tiden? Jo du, lilla vän, sossar är människor som går på möten och pratar och tycker en massa saker. Men mamma, då är ju du sosse? Nja, alltså, sossar tycker en sak, vi vänsterpartister tycker lite annorlunda. Och sen finns det moderater, de tycker någonting helt annat...). Jag tror inte riktigt att sossegruppen tog mig på allvar när jag sa att jag tyckte det var jättekul att se dem, men har man varit hemma och vabbat en vecka så... Och dessutom har ju jag varit inne på internet och läst om strandskyddslagen och dispens från densamma sedan sist vi sågs, så jag var fast besluten om att säga min åsikt i alla strandskyddsärenden. Jag var också snabb att påpeka hur dåligt kartmaterial vi får ut. Man ser ju inte ens vilket håll vattnet ligger åt på en del kartor.
Hur som helst blev jag ju ensam om att anmäla till protokollet att om jag hade haft rösträtt så hade jag yrkat på avslag. Jag tror det var sammanlagt fyra ärenden, varav tre gällde dispenser från strandskyddslagen. I ett ärende hade t ex sökande sänt med fotografier (vilka vi får i svartvita /mest svarta/ kopior för att visa hur det skulle se ut. Trots dåligt bildmaterial kunde man urskilja hur ett redan befintligt palats låg en bit upp från stranden, nu ville man bygga två hus till på tomten (i hörnen för att komma så långt från varandra som möjligt.). Genom att sprida ut byggnaderna längs hela tomtgränsen och genom stora solstolar som man redan ställt upp på stranden på allmänningen nedanför huset så kommer stranden att framträda som helt privat. Det tyckte alla andra att den redan gjorde, så de sa ja till fler hus.
I ett annat ärende angav man som skäl till att ge dispens att man lämnade ett "släpp" för allmänheten så att de kan ta sig mellan husen ner till en allmänning vid stranden. Har ingenstans lyckats läsa mig till att man genom att lämna ett s k "släpp" på ett par meters bredd kan ge dispens från strandskyddslagen. Då skulle vi ju kunna bygga igen hela kusten med endast smala "släpp" för allmänheten att ta sig ner till stranden på.
Sen måste jag bara följa min inslagna väg och min övertygelse om hur fult det stora huset i villaområdet här bakom kommer att bli och säga nej till det nysökta bygglovet. Bygglovet, som i förra omgången beviljades av Bygg och Miljöutskottet, undanröjdes av Länsstyrelsen och byggherren förbjöds även att fortsätta bygget. Desto mer tid har byggherren haft att färdigställa en likadan koloss på tomten bredvid. Naturligtvis kommer detta bygge att bli lika stort, malplacerat och fult eftersom den uppvuxna trädgården och det vackra trähuset som stod där redan är jämnat med marken och en kraftig betonggrund är lagd. Vi fick ärendet på bordet och det enda jag hann läsa mig till var att enligt grannyttrandena så är den enda skillnaden i den nya bygglovsansökan att balkongerna blir inglasade och får tak. Det ändrar ju varken bredd eller höjd på huset. Fult blir det, men sånt bryr sig inte övriga ledamöter i Bygg och Miljönämnden om.
Istället gläds de åt (förutom vice ordförande som tycker man ska bygga i modern stil) att få ett vackert nytt Strand hotell i gammal stil i centrum. Själv kan jag faktiskt ställa mig frågan vad vi ska med ett nytt hotell. Det som ligger vid södra infarten är ombyggt till äldreboende och stadshotellet i centrum byggs om till lyxlägenheter. Antagligen för att det var brist på gäster. Men det kanske bara är en omväg till ännu fler lyxlägenheter i centrum?
Efter mötet kändes det nästan bra. Varför bara nästan? Jo, jag skulle gärna velat gjort särskilda uttalanden till alla ärenden jag gjorde protokollsanteckning i. Tror det blir nästa sammanträde. Man måste göra det mesta av sitt liv, även om det bara är en protokollsanteckning.
Barnen var jättetrötta när jag hämtade dem, så det blev bad, mat, bolibompa och säng.

Inga kommentarer: