torsdag 15 november 2007

Sista mötet med Glesbygdsverkets styrelse mm


Började dagen på vår gemensamma nämnd för hälso/sjukvård och omsorg, men hann inte stanna där särskilt länge (ungefär till efter fmfikat). Rapporterade snabbt om mitt studiebesök på det privata äldreboendet och skyndade sedan vidare till huvudstaden för att inta lunch i riksdagshuset och avverka mitt sista möte med Glesbygdsverkets styrelse. På bussen påminde jag mig mycket väl mitt första möte med densamma. Det var i mitten av februari 2006, exakt sex dagar före min yngsta dotters beräknade födelsedatum. Och exakt sex dagar före hennes faktiska födelsedatum. Jag var stor och tjock och mådde allmänt dåligt, led av förvärkar mellan tre och fem timmar varje dygn (företrädelsevis på nätterna) och inte kändes det lustigt att på egen hand bege sig med kollektivtrafik till Stockholm för att träffa människor jag aldrig träffat förut.


Vi bodde hos min mamma då, jag och äldsta dottern. Sambon var utomlands och renovering av köket hemma pågick. Det var ett företag att ta sig den ca 1000 meter långa sträckan från mammas bostad till bussterminalen. Det var en skräckupplevelse att åka tunnelbana i rusningstid med en jättestor mage. Men det värsta av allt var att jag skulle tillbringa hela dagen med människor jag inte kände; tänk om det blev dags att föda... det skulle ju vara närmare till BB än hemifrån, men jag ville liksom inte börja föda bland okända människor, man vill ju inte vara till besvär... inte första gången man träffas i alla fall.


Nu gick det ju bra och dottern kom som sagt på utsatt datum istället, men det var en otroligt jobbig dag. Idag blev också rätt jobbig innan jag kom hem, men på ett helt annat sätt. Styrelsemötet var över vid tretiden och nu kommer Glesbygdsverket, efter en statlig översyn, inte att ha någon politisk styrelse längre. Man vet inte ens hur länge verket kommer att finnas kvar i nuvarande form eftersom hopslagningar, privatiseringar och regionaliseringar väntar. Jag hade ett möte med distriktets valberedning kl. 18.00 och försökte slå ihjäl tiden genom att ägna mig åt shopping. Inte riktigt min grej. Trängdes lite med folk, men hamnade rätt snabbt på bakgator och det blev en lång promenad, lite julkappsshopping och sedan en stunds väntan innan jag kom in på nästa ställe och kunde ta en kaffe.


Var på väg att gå in på en dropinfrisör faktiskt. Det var väl ett par veckor sedan nu, men när någon misstar mig för miljöpartist brukar jag alltid tänka att nu är det dags att gå och klippa sig. Vet inte riktigt vad jag bär på för fördomar. Men snålheten (eller förståndet) tog vid, så någon dyr klippning blev det inte tal om. Det där rufset kan jag säkert klippa av själv...


Redan vid 19.00 var jag tvungen att lämna valberedningsmötet för att hinna upp till syrran och hämta ungarna vid 20.45. Alldeles för sent, båda barnen och mamma aströtta. Fick ett par alvedon av syrran, så jag klarade av att läsa och sjunga för barnen och ganska snart så sov de sött båda två. Själv sitter jag fortfarande vid datorn fast jag ska upp halv fem imorgon. Var tvungen att föra över lite pengar hit och dit och kolla mailen så jag vet vart jag ska imorgon. Jag ska gå och lägga mig snart, ska bara duscha också, sen krypa ned bland barnen, storasyster har önskat att ligga kvar i dubbelsängen hela natten och då blir det väl så.

Inga kommentarer: