lördag 10 november 2007

Hosta, PMS och migrän - lördag hela veckan

Trots att jag varit hemma i stort sett hela dagen så känns det här som den klart jobbigaste dagen på hela veckan. Började igår runt midnatt när jag skulle gå och lägga mig. Nya grannar ovanpå sovrummet som festade, mest ovanför ungarnas sovrum så jag lät tjejerna ligga kvar i dubbelsängen. Liten hostade. Hostade en halvtimma, vände och vred en halvtimma, sov en halvtimma osv genmom natten. Jag vaknade med huvudvärk och mensvärk. Ville inte släpa med Liten till Stockholm om hon var på väg att bli sjuk. Och femåringen hade redan dagen innan deklarerat att hon absolut inte orkade sitta på bussen ända till stockholm två dagar i rad. Hon ville leka med någon kompis.
Jag gav upp. Liten och jag åt frukost och hon slog ut juicen två gånger över bordet. Storasyster låg framför TVn och gnällde om att hon var trött, men hon ville leka med någon. Slängde på kaffe och hoppades att åtminstone huvudvärken skulle ge med sig. Förmiddagen gick. Storasyster vägrade klä på sig. Jag försökte få med tjejerna ut (måste köpa tamponger om inte annat), mutade med en korv på stan. Storasyster segade motvilligt på sig kläderna och behäftade mig med ett påhittat löfte om att hon skulle få leka med en kusin.
På ICA köpte vi a-fil, tamponger och digestivekex, på torget två kokta och en grillad. Vi hade tur, kusin ville leka så nästa station blev att lämna av storasyster. Hann inte förbi sömmerskan idag heller (ska klä om en fåtölj som går att göra till en säng till stugan). Mutade Liten med nappen så hon somnade i vagnen. Kallt kallt kallt.
Vår stadige granne hade lånat bakformar på förmiddagen och kom nu ner med nybakt matbröd. Jättegott med russin, nötter och fikon i (alltså, tror jag). Jag plockade fram symaskinen och skulle sy färdigt ett par kuddfodral, men innan jag satt igång hade jag istället börjat med att flytta femåringens dator till deras sovrum, städning ommöblering, fixa till i lekrummet där den tidigare stod. Hade inget jordat grenuttag, så datorn är inte inkopplad, men på plats. Monterade också en ny taklampa i tjejernas sovrum och bytte en av gardinerna. Tvättade och tumlade.
Det bästa med PMS är att den helt försvinner om man får vara i fred. Det värsta är att den återkommer med sällskap. Och nu kom den tillsammans med en släng migrän dessutom. Liten vaknade efter några timmar (jag tror hon sov rätt länge, men nu hostar hon inte längre heller) och vi klarade oss rätt bra tills Storasyster kom hem igen. Åh, hon kan verkligen reta gallfeber på mig. Migränen kom och gick under kvällen och PMSen bara tilltog tills vi äntligen låg i sängen och skulle börja läsa saga. Då mådde jag så illa att jag knappt kunde läsa, men efter en saga och lite sjungande så började jag må bättre i takt med att tjejerna somnade. Nu har jag suttit för mig själv framför TVn med en kopp te i ett par timmar och nu känner jag endast ett svagt bultande bakom ögonen. Ska alldeles strax sova, men de nya grannarna rumstrerar fortfarande omkring på ett störande vis där uppe. Tjejerna ligger i dubbelsängen så det blir väl ännu en natt att trängas... (Nu har liten rullat runt så hon ligger med huvudet på storasysters fötter, snart far hon i golvet om ingen lägger sig och stoppar upp. Gissar att det blir jag). Natt

Inga kommentarer: