fredag 9 november 2007

Vi måste se varandra

Det var ju kul att min blogg för andra gången blev citerad i lokaltidningen. Och det var ju för väl att de skrev att jag var ironisk. Det där med ironi är ju annars lite svårt, en del förstår det inte alls. För mig är det en livsstil, jag tror jag är född ironisk och jag älskar ironi när den inte är elak. Alltså, personliga elakheter tycker jag inte alls om, däremot får ju ironin gärna vara elak mot en statsmakt eller liknande. Jag älskar elakheter också, om de är sagda med kärlek.
Jag brukar säga att jag aldrig snackar skit om människor som jag tycker illa om. Det är sant. För jag bryr mig inte om dem. Snacka skit är ju ett sätt att bry sig om. Och jag tycker att ett gäng människor som bryr sig om samma människa ska kunna prata om saker som kanske inte står rätt till med den människan. Ibland är det inte läge att ta upp saken med vederbörande i just det skedet.
Det är viktigt att bry sig om varandra. Och att se varandra. Snackar jag skit om dig har jag sett dig. Jag tänker på den där killen i Finland. Han mådde inte bra. Han talade om det för hela världen via Internet, men ingen såg honom ändå. Vi måste se varandra. Och vi måste bry oss om varandra. Jag lovar mig själv om och om igen att så länge jag lever ska mina barn inte sakna uppmärksamhet. Jag ska se dem, jag ska lyssna till dem. Och släpper de inte in mig ska jag kämpa för att ta mig in. Känner de sig udda och utanför vill jag att de räknar in mig i sin utanförgemenskap. jag är alltid MED dem. Jag är aldrig MOT dem.
Äldsta dottern och jag har varit på Cosmonova och sett Deep Sea idag eftersom studiebesöket jag skulle på blev inställt. Det var en höjdardag. Vi gick en sväng på muséet också och hade vi inte varit så hungriga hade vi väl aldrig kommit därifrån.
Vi kom hem på eftermiddagen och jag tänkte få lite gjort, men Liten ville mest sitta i knä och klämma mamma på halsen. Vek lite tvätt, torkade tvätten som hängt ute hela veckan i torktumlaren, tvättade lite mer, hängde tvätt. Hann ingenting annat.
Imorgon är det region och trafikkonferens i Stockholm och jag ska prata i tio minuter om hamnen i Kapellskär. Lite dålig tajming eftersom vi ska dit på studiebesök på måndag... Och Liten hostar. Vi får se hur natten blir, för på måndag har jag dragit ihop en späckad regionalpolitisk dag för besökare från distriktets regionalpolitiska grupp. Då måste alla vara friska. Måste.
Annars har det som sagt varit en toppenvecka, har t o m lyckats hålla PMSen nere. Vet inte om det är kosttillskotten, men de gör väl sitt till. Sen har jag låtit bli att moffa i mig sötsaker varje kväll efter barnen somnat i en hel vecka nu. Jag har inte slutat med sött, jag äter på dagarna tillsammans med andra, men just det där ensamma moffandet på kvällarna ligger nere just nu och det känns oerhört bra. Känner inte ens suget. Har haft almanackan full också och inte behövt känna någon SMSstress. Full fart med roliga, meningsfulla grejor, det är så livet ska vara.
Den som tycker att public service bara visar kommunistpropaganda från Kuba ska givetvis inte betala TVlicens. Den som tycker så behöver ju inte ha någon TV. Jag hade ingen TV på den tiden jag levde som singel och skulle inte behöva någon nu heller om det inte vore för övriga familjen. Men jag brukar tvångstitta på helgerna för att slappna av, vissa fasta program. Jag betalar ju ändå för det. Nu ska jag se Jordan, rättsläkare.

Inga kommentarer: