onsdag 14 november 2007

Samma resonemang vid sjukskrivningsfusk som vid skattefusk?

Jag ska inte säga att jag tycker den nya beloppsgränsen på 10000 kronor per år innan man behöver betala skatt är dålig, nej, jag tycker det är bra så länge det gäller privatpersoner emellan. Jag tycker vi borde kunna ställa upp och hjälpa varandra mycket mer i samhället och självklart vill man när man får hjälp också kunna skänka någonting tillbaka för det. Och har man nu, stackars sate, bara pengar så må det ju vara så...

Men att som Moderata företrädare ställa mig upp och jubla... nu är alla bekymmer ur världen, det gör jag inte. Nu kan de rika köpa sig ännu mer tjänster utan att skatta samt dra av på de beskattningsbara tjänster de köper. Livet måste bli mycket enklare för dem. För mig kommer det väl knappast att märkas.

Men tänk om man resonerade på samma sätt när de gäller de som "fuskar" med sjukskrivning. Istället för att införa sjukintyg från första dagen för att sätta dit dem, kanske det borde vara tillåtet att sjukskriva sig för trötthet eller olust i, säg max två veckor per år? Då skulle vi antagligen få betydligt färre fuskare...

Inga kommentarer: