onsdag 14 november 2007

Anledningar till att man inte får jobb

Har hivat fram kall pannkaka och fruktsallad från igår och sätter mig nu för att skriva ansökan till drömjobbet. Puh. Har sedan bloggen i förrgår diskuterat dilemmat "inte få jobb" med ett antal väninnor och här radar jag nu upp anledningar som jag fått presenterade för mig:
  1. "Du är ju politiker"! Jo, den har jag hört förr, men jag har två invändningar mot den. Det första är att jag även söker jobb i t ex Stockholm, Uppsala och Gävle och människor där känner inte till mitt politiska engagemang på samma sätt som människor här i kommunen. Nu brukar jag iofs nämna att jag är en engagerad människa som är intresserad av samhällsutveckling och politik, men jag tror också att det måste finnas arbetsgivare som ser detta som positivt. Jag har enormt mycket kunskap och erfarenheter som jag fått enbart i och med mitt politiska engagemang och många av de erfarenheterna tycker jag är viktiga när jag söker jobb. Jag kan ju knappast skriva att jag är bra på att planera, leda grupper, tala inför människor mm mm utan att tala om var jag tränat på detta.
  2. "Du är överkvalificerad". Jag har sökt allt från städjobb till projektledarjobb och jag är definitivt inte överkvalificerad för alla jobb jag sökt. När jag t ex sökt ett städjobb eller som köksbiträde har jag mycket noggrant deklarerat att det handlar om att jag har små barn, jag kan inte pendla långt eller flytta. Jag behöver fler fasta timmar. I och med att alla städjobb jag sökt varit förlagda till skolor och förskolor och varit på deltid så har jag också gjort klart att jag är utbildad barnskötare och jag kan rycka in som vikarie för att fylla upp tiden. Genom min utbildning har jag också möjlighet att vara med och anordna t ex miljötemadagar och annat. På det sättet tar man ju tillvara överkompetensen.
  3. "Man ska inte söka jobb där man känner någon, en del har som policy att inte anställa såna de känner." Konstig policy, jag trodde de flesta fick jobb genom kontakter.
  4. "Du är småbarnsmamma". Ja, det är jag, men det är det ju många som är. Och jag skriver aldrig i mina ansökningar att jag är så mycket ensam med barnen. Jag söker inte heller jobb med rullande schema, tjänstgöring kvällar och helger etc.
  5. "Du är för gammal". Den kan vi inte göra mycket åt, men jag vet att det finns människor som är över 60 som ändå fått justa jobb.

Nu ska jag skriva ansökan.

Inga kommentarer: