onsdag 26 november 2008

Slut för Allmänhetens frågestund

Jag har redan tidigare skrivit här på bloggen om att man nu föreslår ta bort Allmänhetens frågestund från fullmäktigemötena (ja, t o m blev det en vacker bild med citat i lokalpressen). Och nu kommer frågan upp till behandling.
Allmänhetens frågestund har inte varit perfekt, det tycker inte jag heller, men jag har helt andra invändningar än de som majoritetens talesman (och den hårt utsatta Barn och Skolnämndens ordförandes make) redovisar i dagens lokaltidning. Det största felet med Allmänhetens frågestund har absolut varit att bara den som vågar ställa sig upp inför ett hundratal mer eller mindre intresserade personer och dryfta sina tankar och sin fråga (som ofta har grund i personliga erfarenheter) kan agera Allmänhet och lyfta frågor. Det har också varit negativt att dessa modiga medborgare allt för ofta har fått höra att det är fel ställe att ställa frågan på, att de redan fått svar men vägrar acceptera svaret eller att ingen helt enkelt vet. Urbota löjligt har det varit att ingen politisk debatt fått förekomma (jag menar då kan ju Allmänheten lika gärna ringa en tjänsteman och få svar på sina frågor) och att bara vissa politiker ges möjlighet att ge sin syn på saken.
Jag tror att medborgare som tar sig tid och ork att besöka ett fullmäktigemöte vill höra vad olika politiker tycker, de vill ha underlag för framtida ställningstagande i kommunfullmäktigevalet. Kanske har de hoppats på att, istället för att gå och lyssna till en dagordningsstyrd fullmäktigedebatt, själva kunna ta upp det ämne som de vill höra debatteras. Få vara med... prova på...
Men politikens dörrar är väl lika låsta som fackets. Läste i LO-tidningen om en f d medarbetare på LOs högkvarter som bytte jobb och således också ville byta fackförbund, men det visade sig vara svårare än han trodde och han blev utförsäkrad. Genom sina kontakter kunde han dock ordna detta, men tänk på alla oss andra... Jag kan bara intyga det han skrev, ibland undrar man om de vill ha medlemmar.
Tillbaka till Allmänhetens möjligheter att ställa frågor till politiker, att orientera sig i den politiska världens innanförskap (nytt ord nu). Nu ska det bli kafé, och inget ont om det, jag tror det kan vara bra. Men det MÅSTE också finnas möjligheter för medborgarna att ställa politikerna till svars inför andra, ställa sina frågor så att svaren blir offentliga. Annars kan det ju tisslas och tasslas hur mycket som helst vid fikaborden. Och de måste få ställa precis de frågor de vill ställa och få dem respektfullt besvarade.
Jag vill ha besked om hur detta kommer att ske i förslaget om hur Allmänheten ska komma till tals i framtiden. Annars är jag beredd att yrka återremiss.

Inga kommentarer: