måndag 10 november 2008

Förändring och flexibilitet

Förändring och flexibilitet är moderna ord som man gärna vill stämpla på arbetskraften och barnen, ungdomarna och snart alla människor. Sanningen är att vi inte är mer flexibla i vår ursprungliga skapelse idag än vad vi var på stenåldern. Så snabbt går inte evolutionen. Och när flexibiliteten innebär att man snabbt och utan gnäll ska kunna förändra sig efter nya politiska direktiv, oavsett hur knäppa de är, så, tja, visst, vi har en representativ demokrati och jag respekterar det som beslutas av de som är valda av oss, av folket att representera, men... flexibilitet för mig kommer aldrig att betyda att jag blir en vindflöjel... Huga!
Jag är inte tyst. Och jag tror att alla, ALLA, kan förändra ALLT. Det gäller bara att gå till väga på rätt sätt, hålla sig till spelreglerna. Men om vi inte kunde förändra utan bara skulle vara "flexibla" och vända kappan efter vinden, vad är då demokrati, politik, meningen? Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Ett annat fiskcitat: Big Fish eat little fish. Huga!

Inga kommentarer: