onsdag 26 november 2008

Normalitet med bibehållet trafikkaos

För första morgonen sen i fredags låg så lokaltidningen i lådan då jag gick upp för att äta frukost. Och för första gången sen i fredags fick jag idag post (trots att det finns två olika företag som delar ut post i den här stan). Och för första dagen sen i fredags tog jag mig själv till jobbet (ja ja, en halvtimma försenad blev jag, men jag kom dit). Life is back to normal...or?
Kommunalrådet ondgör sig i tidningen över att Busslink ställt in bussturer i snövädret. Min undran är om det inte är att skälla på fel träd. Snöröjningen är ju så bristfällig att det inte gått att ta sig fram. Vad ska Busslink ut med bussarna att göra om de inte kommer längre än ca 200 meter innan de fastnar? Det är väl ingen behjälpt av?
I morse måste jag säga att den mesta mertiden av min restid till jobbet låg på sträckorna inom centralorten här hemma; ta sig loss från parkeringen, slira ut på gatan (som är klassificerad som C-gata och inte prioriteras vid plogning, trottoarerna plogas inte alls på hela vintern), väja för traktorer och lastbilar och försöka att inte stanna i korsningarna och bli stående i en moddhög. Snöhögar annars verkar någon tro vara gjorda av genomskinlig plast, för de ligger ståtligt och inbjudande till alla barn att hoppa i, upplagda i alla gathörn så att man inte har en chans att se om någon kommer runt hörnet. Vet inte hur många bildelar som sitter kvar genom en resa hemifrån via dagis och skola och ut ur stan. Skrammel skrammel.
På vägen hem tar jag mig vanligtvis från stadens östra del (skolan) till stadens västra del (dagis) via Bangårdsgatan för att slippa köra genom centrum (det gör jag bara på morgonen då det är folktomt). Jag anser att Bangårdsgatan borde vara en huvudgata. Den är den enda gata som förbinder stans östra och västra del om man inte väljer att köra (gå) runt hela stan (G A väg i söder eller Vätövägen i norr). Av plogningen att döma är även Bangårdsgatan en C-gata. Inga trottoarer (trots alla gående till busstationen från t ex högstadieskola och gymnasium), hur mycket modd och is som helst som körts sönder av busstrafiken som passerar gatans västra del. Det har nu inte snöat ordentligt sen igår kväll. Varför ligger snön kvar? Tänker de vänta tills den smälter bort?
Nej, jag tycker det är lågt att skylla på Busslink. Bolagets uppgift måste ju vara att ta passagerare tryggt, säkert och bekvämt från A till B. Om sen A inte kan erbjuda säkra och bekväma vägar så kan det inte vara Busslinks sak. Jag vet inte hur upphandlingen för årets snöröjning ser ut, men jag har sett avtal tidigare år och är det nåt liknande så har väl kommunen åtagit sig att betala extra för all snö som faller utanför ramarna av avtalet som är så snålt tilltagna att de inte täcker detta snöfall... Låter troligt. Och så fortsätter man snåla in i det längsta, tills man inser att man är tvungen att punga ut med pengarna. Det slutar inte snöa...

Inga kommentarer: