onsdag 5 november 2008

Föräldrar och andra intresserade

Ja, det står att alliansen nu föreslår att barn inte ska få vara mer än åtta timmar per dag i förskolan. Jätteskojigt. Vilket urdumt förslag! Säkerligen bra för barnen om föräldrarna kan vara hemma mer, men då måste väl sex timmars arbetsdag ligga i startgroparna också, för annars går det ju inte. Om barnen ska hämtas av barnflickor, släktingar och vänner vet jag inte ens om förslaget gynnar barnen. De har det bra på förskolan där de är trygga och känner rutinerna. Det är mer avkopplande för dem att vara där än att flänga omkring hos släkt och vänner.
Min minsting tillbringar tio timmar om dagen på förskolan, hur skulle jag annars kunna jobba? Jag har gått ner i tid och försöker vara ledig en dag i veckan istället för att ha kortare dagar. Jag tycker det ger mer. Att tvingas gå ner i tid för att barnomsorgen rustas ned känns inte bra. Det drabbar ensamstående och pendlare hårdast. Den sänkning av skatten man lyckas nå genom denna åtgärd lär knappast täcka förlusten av att inte kunna arbeta fullt ut.
Jag har på denna sida flera gånger skrivit om de otidsenliga öppettiderna inom barnomsorgen. Jag hävdar fortfarande att tillgängligheten till förskolan måste öka och inte inskränkas. I den kommun jag arbetar har man redan inskränkt öppettiderna genom att förbjuda förskolorna att ha öppet mer än 55 timmar per vecka. Det gör att öppettider mellan halv sju och halv sju som vi har i min boendekommun blir omöjliga. Och pendlingsarbete för många ensamstående blir på så vis också en omöjlighet.

Inga kommentarer: