lördag 8 november 2008

Sjukas röst i samhället får höras!!!

Den allra mest glädjande artikeln i LO-tidningen handlar om ett problem som jag stött på flera gånger. Det handlar om sjukskrivna människor som av Försäkringskassan nekas att vara politiskt förtroendevalda och behålla sin sjukpenning. Det här ska jag nästan skriva med jättebokstäver för det är så skönt att fritidspolitikern Anna-Karin Nylund (s) nu fått rätt i Länsrätten mot försäkringskassan. Länsrätten menar att de politiska uppdragen inte går att jämställa med förvärvsarbete eller att man skulle ha arbetsförmåga. Det är stor skillnad att sitta på ett möte och lyssna och att vara på jobbet!
Enligt artikeln som ses Länsrättens dom nu som att det är tillåtet för fritidspolitiker att vara politiskt aktiva, även under sjukskrivningsperioder.
Jag tycker det här är en jättenyhet. Vi har fler medlemmar som tvingats lämna uppdrag eller tackat nej till uppdrag för att Försäkringskassan nekat dem sjukpenning om de är politiskt aktiva´. En person har t o m fått höra att man sett foton på vederbörande under ett torgmöte och detta skulle på något vis vara grundande för att dra in sjukpenningen. Skrämmande. Med de höga sjuktal som vi har i vårt land så är det en viktig grupp som måste få möjlighet att vara med och påverka samhällets utveckling. Det brukar i många fall också vara bra för den som är sjuk länge att träffa andra människor under ordnade förhållanden, så detta gör att vi kan göra många flugor på smällen. en riktigt glad nyhet.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja,Catarina, jag håller med dig. Detta är en av alla frågor som inte går i takt med ett samhälle som är värdigt för människor. Folk tar livet av sig idag pga försäkringskassan, de fixar inte kraven som ställs. JAG VET! Jag har sett det själv! Jag är själv mitt inne i en sådan upplevelse och jag mår dåligt fortfarande tre veckor efter beskedet. Och precis som du säger: "Det brukar i många fall också vara bra för den som är sjuk länge att träffa andra människor under ordnade förhållanden". Så är det. VI MÅSTE BYGGA EN HELT NY FÖRSÄKRINGSKASSA OCH SE DETTA SOM EN HÖGPRIORITERAD UPPGIFT FÖR EN NY RÖD (GRÖN?) REGERING.

Catarina sa...

Låter som det är GO i dig Janne. Stå på dig, annars gör andra det. Vi ses i kampen!

Cath sa...

Du har så himla rätt. Har inte vågat mig på att ta ett enda uppdrag sen jag flyttade från Norrtälje då jag har sjukersättning. Ändå har jag fått frågan om hur jag orkade det förut...??? Men hallå???

Keep up the god work!!!