måndag 3 november 2008

En fullspäckad dag

-Vad ska du göra idag då? undrade sambon. Ta det lugnt?
Kul fråga, jo, jag har varit ledig idag, men alltså, ta det lugnt?
- Jag har två projekt, sa jag, få däcken på bilen bytta och tvätta håret på Liten.
Sambon garvar och får det att låta som om det är samma sak som att ta det lugnt.
Jag går upp 06.15 min lediga dag, duschar, klär på mig och hastar i mig frukostgröten över morgontidningen. Sen väcker jag barnen med en smekning och välling, klär på dem och packar Storasysters ryggsäck, Liten vill som vanligt inte ha kläderna jag lagt fram, tjafs tjafs. Stoppar Litens nedkissade sängkläder i tvättmaskinen och trycker igång. Ner i källaren, baxar upp vinterdäcken och trycker in dem i bakluckan. Svarta händer, bilen till skolan idag. Lämnar av Storasyster och åker vidare till däckfirman som byter däck för 150 kronor. Tomt. Ingen firma kvar. Buhu buhu.
Åker och köper bullar och gratulerar Systeryster som fått nytt jobb! Hem och fika och fundera på hur nu göra. Äter bulle, ringer Hyresgästföreningen för att tala om att jag inte tycker att hyresvärden har någon anledning i världen att höja hyran, men den jag ska tala med är på sammanträde och jag rabblar i en telefonsvarare. Ringer märkesverkstan som kan byta mina däck för 200 kronor eftersom jag är kund där. De hoppas kunna göra det under dagen om jag kan lämna min bil där.
Sliter med mig Liten och åker till verkstan. Lämnar bilen och går hem (tar ca 20 minuter med Liten). Hänger tvätt, matar kaninen och Liten vill ha smörgås. Tvättar under gråt och elände håret på Liten och promenerar sedan tillbaka till verkstan och löser ut bilen. Trycker in vagnen i framsätet (eftersom bakluckan är full med sommardäck), hämtar Storasyster på skolan och båda barnen får välja pris i affären eftersom de varit duktiga och tvättat håret. Storasyster tar en liten gummiråtta och Liten en röd Porsche. Skjutsar Storasyster till en kompis från dagis och Liten och jag åker för att ta en fika med en väninna som flyttat in i mysigt hyresradhus på landet. (För ett par koppar kaffe med en kompis har man alltid tid med.)
Hämtar Storasyster, flänger ut pannkakor ur frysen som barnen äter halvvarma med sylt. Har själv ont i magen och hoppar middagen. Barnen packar ryggsäckarna och vi går till kommunfullmäktigemötet. Debatt om skolnedläggningar och badhusnedläggningar och kommunal skattesats som försvaras av kommunalråd som säger att vi har en god ekonomi och klarar de sämre tiderna bra. Jo jo, men det är ändå tvunget att skapa otrygghet bland hundratals barn, lärare och föräldrar för att kunna spara ett par miljoner kronor. Löjligt. Prestige. Stolthet.
Två öron för att lyssna, en mun för att tala. Använd öronen majoriteten i Norrtälje kommun. Nu har vi återremitterat ärendet om nedläggning av Flygskolan och ni har fortfarande möjlighet att fatta rätt beslut.

Inga kommentarer: