tisdag 20 maj 2008

Valfrihet för gubbar

Idag skriver två män som nog passerat småbarnsåren för ett tag sedan på debattsidan i lokaltidningen och slår sig för bröstet för att de nu äntligen ska ge kommunens föräldrar valfrihet. Jag tycker egentligen att det är rätt komiskt hur man använder det där ordet valfrihet, ja, jag tänker på det varje dag i mitt arbete t ex. När barnomsorgen inte är tillräckligt utbyggd finns ju ingen möjlighet till valfrihet för föräldrarna, man får helt enkelt acceptera att barnen är där det erbjuds plats. och i Österåker är ju valfriheten förunnad förskolorna och inte föräldrarna i första hand. Så ordet valfrihet kan ju användas nästan hur som helst.
Hur som helst, så tycker jag att gubbarna i lokalblaskan pratar emot sig själva ganska rejält. De skriver att de vill ge föräldrarna verktyg att bättre kunna utforma sin barnomsorg efter familjens behov. I nästa stycke berättar man att föräldrar till barn mellan 1-3 år boende i vår kommun fr o m januari 2009 kan få del av vårdnadsbidraget om de inte utnyttjar den kommunalt finansierade barnomsorgen. På vilket sätt innebär då vårdnadsbidraget att föräldrar kan utforma sin barnomsorg efter familjens behov? Det finns som jag ser då bara två alternativ; antingen vara hemma med sina barn och leva på 3000 kronor i månaden eller så arbeta och utnyttja den kommunalt finansierade barnomsorgen.
Stycket som följer förklarar att detta är en valfrihetsreform som innebär att barnet kan börja i förskolan i den takt som är anpassad efter barnets behov och förutsättningar. Hur då?
Jag är övertygad om att de flesta föräldrar inte vill att deras små barn ska behöva vara i förskolan allt för långa dagar, som det tyvärr ofta blir om man är tvungen att arbeta heltid. I många fall är det säkert så att "barnets behov och förutsättningar" säger att barnet skulle må bra av att gå lite kortare dagar på förskolan, men vilken valfrihet finns då? Utnyttjar man den kommunala barnomsorgen har man inte rätt att ta del av vårdnadsbidraget - det är allt eller inget. Alltså kan barnen inte "skolas in i förskolan stegvis" eller få en barnomsorg "utformad efter familjens egna unika behov" med hjälp av ett vårdnadsbidrag.
Det finns andra reformer som skulle gynna föräldrarnas valfrihet och möjlighet att umgås med sina barn mer. Ett exempel är förlängd föräldrarledighet (och ett återställande av SGI), ett annat sex timmars arbetsdag. Det ger båda föräldrarna möjlighet att arbeta lite mindre och ge barnen kortare dagar på förskolan, det ger absolut större förutsättningar för barn att "börja i förskola i den takt som är anpassad efter barnets behov" än vad vårdnadsbidraget gör. Vårdnadsbidraget innebär som jag ser det att man kan vara hemma med sitt barn tills det är tre år, sen får det börja att gå heltid i förskolan när den hemmagående förälderna börjar jobba igen. Men eftersom det antagligen bara är de som redan går hemma utan lön som kommer att kunna ta del av vårdnadsbidraget så blir det väl inga såna drastiska förändringar. Ingen kan ju i alla fall behöva gå från att ha en inkomst på 3000 i månaden till att helt plötsligt behöva en heltidslön (iofs vid skilsmässa och dödsfall kan ju fallet bli sådant...).
sossarna hade förresten en del bra idéer som ni kan läsa mer om här: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_1267439.svd

6 kommentarer:

Anonym sa...

Du har missförstås Vårdnadsbidraget. Du kan få både vårdnadsbidrag och ha ditt barn på dagis genom avtrappning. Det vill säga om ditt barn är på dagis 50% får du ett halvt vårdnadsbidrag. Det ger familjer med valfrihet. Vårdnadsbidraget är inte heller knutet till föräldrana utan kan t ex gå till e dagmamma eller mormor ifall de tar hand om barnet

Krassman sa...

S: Man kan inte missförstå vårdnadsbidraget. Ett bidrag som syftar till att stanna hemma istället för att arbete med 3000 kronor i månaden. Summan vittnar verkligen om vilka detta bidrag är riktat till, de som redan har råd att stanna hemma om man önskar det. Grattis till dig som förspråkar att dra klockan tillbaka 50 år av kvinnlig frigörelse. Tur att det inte gäller i Norrtälje kommun i alla fall. Sedan hoppas jag verkligen inte en dagmamma kan få vårdnadsbidraget, de får ju betalt via avgiften eller skall dagmammor i fortsättningen få betalt via vårdnadsbidraget kanske?

Catarina sa...

Alltså, i alla debattartiklar och andra skrifter jag läst (även den jag kommenterar i min blogg) så står det tydligt att man har rätt till vårdnadsbidrag om inget av ens barn (man kan ju ha barn över tre år också) utnyttjar den kommunala barnomsorgen. Jag kan bara förstå det på ett sätt.

Och som Kristian säger; ska dagmammor kunna få vårdnadsbidrag så kanske även dagis kan få det om de tar hand om barnen, men det blir ju jättekonstigt. Det låter mer som om S tänker på någon typ av barnomsorgspeng som man fritt förfogar över, men det tror jag är någonting annat än vårdnadsbidrag.

Så jag undrar vem som missförstått.

Catarina sa...

Förresten Kristian, så stod det i debattartikeln i NT att även vår kommun skulle få detta eminenta vårdnadsbidrag fr o m första januari 2009. Ska du inte stanna hemma med lillen?

Anonym sa...

Hej, tack för vårdnadsbidraget. Nu kan vi kvinnor med små barn med gott samvete stanna hemma och fixa, medans maken är ute i det stora livet och gör viktiga saker, och drar in pengar. Vårdnadsbidraget på 3000 kronor i månaden blir mina fickpengar så att jag kan köpa kläder till barnen. Kvinnor är kvinnor och ska ta hand om barnen och hemmet, det är ju naturligt, medans männen kan arbeta och tjäna pengar.

Trodde vi hade kommit lite längre.
Ge oss en extra månad föräldraledighet i stället. Eller bygg ut barnomsorgen så att den motsvarar det behov som finns. Då kan vi prata om valfrihet.

Catarina sa...

Alltså, när jag nu går ner tio timmar i veckan till hösten, menas det då att jag kan kvittera ut 25% av 3000 i vårdnadsbidrag? Enligt s. skulle det ju vara så...