onsdag 7 maj 2008

Privat monopol på vaccin? mm mm

I lokaltidningen hittar jag flera annonser om privata entreprenörer som erbjuder TBE-vaccin på olika tider och platser runt om i kommunen. Och till olika priser. Alla priser är definitivt snäppet högre än vad de var för ett halvår sedan. Man kan få sitt vaccin mot kontanter, eller ibland t o m på kort, vid bryggan, utanför ICA eller konsum, hur enkelt som helst. Men när jag för en dryg månad sedan ringde husläkarmottagningen så svarade de att de hade slut på vaccin sen länge tillbaka. Och då är min fråga, var finns valfriheten i detta?
Uppenbarligen finns det massor av vaccin eftersom det erbjuds ut både här och där, men det finns inte hos de läkare och sköterskor som vi har fattat förtroende för och valt att utföra vår övriga hälso och sjukvård. Istället ska vi skuffa oss iväg till någon stormarknad och stå på en skitig parkering för att få förebyggande hälsoservice från vilt främmande människor. Hur vet vi att de är läkare/sjukvårdsutbildade? Ja, vi kan begära leg, men är vi vanliga dödliga kapabla att avgöra om de är äkta? Hur vet vi att det är vaccin de har i mängder när det nu är slut hos den läkarmottagning vi litar på, hur har de som står utanför ICA kommit över större mängder än vårdcentralen? Är det köpt på svarta marknaden? Är det månne koksaltlösning vi betalar 300 kronor för att få insprutat i blodet?
Okej, det är bra att man förenklar för människor att få tillgång till ett bra hälsoskydd, kanske finns det mer av förebyggande hälsovård som borde bedrivas på parkeringen utanför Konsum, men valet att få den vården hos sin vårdcentral måste ändå finnas. Huvuddelen av vaccinet borde finnas hos våra fasta vårdcentraler och till ett fast pris året om. Nu tyckte jag att jag kände igen de två som stod utanför Coop förra veckan och gav oss vaccin, men, för allt vad jag vet, de kan ju ha varit skådisar....

Inga kommentarer: