Kommer hem från landet och väntar mig minst att få se att den borgerliga alliansen i kommunen spruckit och att det nu finns spelrum för friskare krafter att ta över. Mja mja, kollar på Agenda där man rapporterar från ett högpolitiskt sammanträde i Bryssel som behandlar den ökande övervikten inom EU. Tim någonting som jag inte minns säger sig vara pessimistisk inför framtiden, men några ljusglimtar är dock att barnfetman inte längre ökar i Sverige, Schweiz och Frankrike. Han tror att detta beror på att man i dessa länder jobbar aktivt med folkhälsa samt att t ex Sverige har förbud mot reklam som riktar sig till barn.
Det är här McDonalds kommer in, vem riktar sig deras reklam till? Den som marknadsför Happy Meal? Inte är det väl vuxna som äter Happy Meal? Och hur kan man försöka lura i människor att Happy Meal är hälsoriktigt och följer tallriksmodellen? Man använder väl varken tallrik eller bestick när man äter McDonaldsmat och en påse instängda äpplen eller hala morötter kan knappast fylla upp grönsaksbehovet i en måltid.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar