måndag 26 maj 2008

Kan vi påverka?

Ibland kanske vi kan påverka. I alla fall tycker jag att vi fick lite trevande positiva svar på vissa interpellationer under kvällens debatt i fullmäktige. Jag börjar med den interpellation jag själv skrivit under falskt namn (det är så löjligt, men eftersom jag aldrig kan vara kvar så sent som interpellationer och motioner lämnas in, så får de inte lämnas in i mitt namn så vår gruppledare har skrivit under dem och då kallas de för hans interpellationer och motioner) om ombildning av hyresrätter till bostadsrätter.
jag har tidigare i den här bloggen skrivit om en bekant till mig som bott i sin hyresrätt i nästan 20 år och nu blivit påhoppad av en granne som säger sig fått löfte från självaste kommunalrådet att få bilda bostadsrätter i området. En bostadsrättsförening har redan bildats och en interimstyrelse arbetar frenetiskt för att få igenom sin idé. En konsult (eller omvandlingshaj som jag kallat det) bjöds in till ett möte där också alla hyresgäster var inbjudna för att få höra hur det skulle bli i framtiden. Det är klart att de hyresgäster som inte vill eller kan köpa sin bostad, som de kanske bott i i 20 år, barnen har vuxit upp där, känner sig oroliga när de får veta att det är så här det SKA bli. Även om man har rätt att bo kvar som hyresgäst hos sina egna grannar är det kanske inte det man vill. Man kanske vill hyra sin bostad av ett allmännyttigt bostadsbolag som har som sin proffession att hyra ut bostäder och kan sin sak.
Hur som helst, så svarar det kommunala bostadsbolagets ordförande att man inte är beredd att sälja ut några lägenhetsbestånd till underpris, att bostadsbolaget gör en bedömning av vilket ekonomiskt värde ett område har för bolaget, nu och i framtiden, innan man prissätter (det kan allstå inte göras av en konsult) och att man informerat hyresgästerna om vad som gäller via ett brev, men att det var ett tag sen och man är villig att återigen gå ut med information för att försäkra sig om att hyresgästerna slipper sväva i ovisshet om sin framtida bostadssituation. Det tycker jag låter ganska bra.
En annan interpellationsdebatt handlade om jämställdhetsarbete och där tror jag Hanna Stymne Bratt fick en del moderatgubbar att rodna och ta till sig att de faktiskt måste ta de här frågorna på allvar och börja arbeta med dem.
På "min" andra interpellation ang byggandet av ersättningslokaler för Blåklintens förskola, så är jag väl inte lika nöjd med svaret. En förskola som ligger i ett bostadsområde där man redan förlorat en kommunal skola flyttas nu också från området. Det är tveksamt att det kommer att hinna ske inom den utsatta tiden (kontraktet på nuvarande lokaler går ut 30 september 2009). Bl a boende längre ner i området gör det omöjligt att få till en förskola inom området och nära den skola som finns kvar. Istället planeras nu förskolan till ett idag helt obebyggt område på andra sidan väg 76. På tomten där förskolan planeras finns bara plats för en förskola med 4 avdelningar. Förskolan har idag 5 avdelningar och dryga 80 barn. Även på den näst närmaste förskolan i området är det fullt med barn redan idag. Kommunalrådet kontrar med att det byggs en stor förskola (också 4 avdelningar) i ett nybyggt område på andra sidan stan (Solbacka).
Inte tillfredsställande tycker jag. Nu ska alla de barn som bor i och runt Vigelsjö få plats på fyra avdelningar istället för fem. Sen ska hela trädgårdsstaden byggas runt den plats där den nya förskolan ska ligga så även de barnen vill väl helst ha plats på den förskolan? Kommunalrådet säger att de har situationen under kontroll, men jag oroas av att det som för ett antal år sedan var på tapeten, nämligen att man kunde bli erbjuden plats på en förskola väldigt långt från hemmet och arbetet och tvingas tacka ja till den annars fick man skylla sig själv, kommer att bli tidens melodi igen. Och det är tråkigt för många av de som bor runt Blåklintens förskola idag är familjer som inte har tillgång till bil.
Och det är otroligt tråkigt med boende som protesterar mot ett bygge av en förskola. Jag tycker ett område blir attraktivt av en förskola med närhet till en skola och stora grönområden. Idealiskt att bo på ett sådant ställe för barnfamiljer.
Nej, nu är jag trött efter skolinvänjning, fotboll och fullmäktige. Tur man var ledig från jobbet i alla fall, men imorgon är det jag som öppnar och då måste jag upp 04.50 så god natt på er alla

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja du ,det är kul att man kan få m gubbarna att rodna lite. Men det är pinsamt att de inte sett jämställdhetsfrågorna överhuvudtaget.
Sen är det beklagligt att folk inte vill ha ett dagis i närheten och äverklagar osv. Men dessa båda frågor om jämställdhetsplaner och utbygnad av förskolar hör ju faktiskt i hop. Men det är som vanligt i Norrtälje kommun att frågor som rör " kvinnliga " områden såsom förskolor, fritidshem och även förebyggande arbete och kultur inte är så viktigt. Det ger ju ingen snurr. Nej privatiseringar, och företagande ger snurr så det lägger man mycket kraft vid. Blir så trött på detta kortsiktiga synsätt som alliansen har.

Catarina sa...

ja det är verkligen jättetrist

Cath sa...

Måste säga att det känns helt snurrigt hur det blivit med Blåklinten och andra förskolor. Fattar ärligt inte hur alla barn ska få plats, och hur lång tid ska man ägna som familj för att hämta och lämna sina barn? Tid som istället borde användas till annat. Hur kan man protestera mot en förskola, det borde ju vara någonting positivt, eller är det så att de boende i Vigelsjö planerar att bli enbart seniorboende så inga barn kommer att finnas i området? Helsnurrigt som sagt var. Bra att ni fortsätter kampen i fullmäktige, jag håller på dig (och Hanna).

Catarina sa...

Alltså, jag kanske borde gå in i ett nytt inlägg om protester mot förskola, ja. jag gör nog det.