tisdag 13 maj 2008

Fotboll, transfetter, busskort och sparkade kommundirektören

Bara ett barn som grät av trötthet ikväll när vi landade hemma strax efter nio. Och då åkte vi hemifrån kvart över sex i morse. Puh puh. Storasyster var med i lokaltidningen idag och såg ut som ett riktigt fotbollsproffs så nu har hon framtiden utstakad. Men när jag skulle gå in på hemsidan för att titta på fler fotbollsbilder så hittade jag inga, bara en ledare om att kommundirektören fått sparken. Det stod väl inte i tidningen i morse? Eller har jag blivit helt mossig? Vilken tid på kvällen släpps morgonnyheterna? Om jag läser tidningen på kvällen via nätet kanske jag spar in ett par minuter på morgonen...
Annars hade jag bl a tänkt att kommentera debattartikeln om transfetter som fanns i dagens tidning. Jag har själv redan tagit del av initiativet i Nynäshamn och motionerat om att man även i vår kommun ska ta bort transfetterna från den mat vi serverar till t ex gamla och barn på skolor och förskolor. Transfetter är onaturligt ihopsatta fetter som ökar risken för bl a hjärtinfarkter och kärlsjukdomar. Transfetter finns i många halvfabrikaträtter, pommes frittes, chips, kakor mm.
Jag ville också skriva något om det lokala SLkortet som nu ska införas i kommunen. Det ska bli intressant att se en utvärdering av det framöver. Visst finns det många som pendlar inom kommunen, men jag tror att de allra flesta vill ha ett kort som även tillåter besök i Stockholm, eller varför inte Uppsala? Det räcker ju nästan med att du vill besöka någon av dessa metropoler en gång per månad för att det ska löna sig att köpa ett "riktigt" busskort med full täckning. Med detta menar jag att jag inte riktigt tror på idén med det lokala busskortet, det är för dyrt i förhållanden till vad det ger. I min ungdom hade vi kallat den "kommunarrest", det man använde busskort till var ju att ta sig ur denna gudsförgätna kommun... men som sagt, en utvärdering blir intressant.
Innan jag går och hänger tvätt och kojar mig inför ännu en lång dag med kvällsaktiviteter så vill jag bara berätta om den engagerade fotbollsledaren som igår talade till oss fotbollsföräldrar och uppmanade oss att engagera oss och bli tränare för våra barn. Jag kände mig supersugen, men hur ska jag få in det i mitt liv, tänkte jag. Då sa ledaren att det inte finns någonting som heter att man inte har tid, vi har alla tid... Säkert sant, men, men, men, då får man väl sluta jobba... Och hur mycket tid jag än tycker mig ha så fungerar det ju inte med barnen, de bara måste sova. Jag kan ju inte komma hem med dem gråtande varje kväll. För när man väl engagerar sig i ungdomsidrott så handlar det ju inte längre om att bara vara engagerad i sina egna barn utan i alla andras barn också. Och jag gör som alla andra (som jag inte ens gillar att de gör) jag skyller på barnen, de orkar inte, det är mycket som det är redan nu...
Den här veckan hoppas vi på middag tillsammans på fredag, kanske, om vi orkar laga mat då. Imorgon måste jag åka direkt till Rusta och lämna in diskmaskinen och köpa träolja. Sen är det kvällsmulle. Yoghurt och macka till middag. Igen. God natt (nångång ska jag duscha också, tack syster att du badade mina barn idag).

Inga kommentarer: