måndag 5 maj 2008

Fotboll

Så var det dags att börja arbeta efter fyra härliga lediga dagar... puh, men vi hade det rätt lugnt på jobbet, endast tio barn på båda avdelningarna tillsammans. Lugn start som var välbehövlig för både barn och personal. Ganska kallt på förmiddagen men på eftermiddagen blev det soligare och varmare i vår lilla gryta till gård. Jag jobbade till halv fem och då var det rush rush iväg eftersom Storasyster skulle börja på fotboll, klockan kvart över fem hade de kallat till samling, men själva fotbollandet skulle börja sex. Fyrahundra kronor måste man ha med sig också, annars fick man ingen tröja och boll.




Med andra ord var det brått. Jag hade inte tagit del av denna information förrän igårkväll eftersom den endast fanns tillgängligt på nätet och vi varit på landet hela helgen. Hade slängt ner ett par bananer och mackor i en väska redan på morgonen. Och nån typ av mjuka byxor och de ärvda röda fotbollskorna.

Tjejerna åt banan i bilen. Jag hade plundrat Litens sparbössa på 200 kronor eftersom jag inte hade mer just nu. Tröja, vattenflaska, festis och en liten lagom läderboll. Så gå till skylten med laget som Storasyster tillhörde enligt listor på nätet: Chelsea.

Hon träffade en kompis från dagis. Allt var jättekul. Hon frös ingenting trots att hon bara hade t-shirt och vi stod i jackor och småhuttrade i blåsten. Liten och jag åt upp mackorna. Nästa gång ska jag ha med en extra boll och en vagn. Liten ville inte gå hem när det var slut. "Min tur, min tur" skrek hon och ville ha Storasysters fotboll.

Hemma duschade båda barnen men vägrade tvätta håret och jag orkade inte bråka eftersom klockan var mycket. Måste öppna på jobbet imorgon eftersom kollegan blivit sjukskriven en månad till. Storasyster var tillfreds med livet. Liten satt med vattenflaska och boll och muttrade: "min motboll, min motboll". När de väl kom i säng somnade de nästan genast.




Jag ska hänga tvätt. Sen måste jag sova. Det var kul med fotboll.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hallå!
Härligt med "motboll". Tyvärr har ju båda mina barn beslutat sig för att sluta. Om Aysel behöver en fotboll har vi nog någon till övers i garaget.
Ha det bra!
Kram
Syrran

Catarina sa...

Ja, hon BEHÖVER en Motboll. Hon är helt galen. Glömde förresten skriva om vattenflaskan vi fick. När vi kom hem förvandlades den till en rymdraket och två mjukisbläckfiskar och en "hård" räv fick sig genast en resa. Frågan är nu bara hur man får ut räven ur raketen så att flaskan går att använda på måndag...