Tomma bussar kör ungefär fyra varv runt jorden varje dygn i Stockholms län. För att komma tillrätta med detta har man idag diskuterat sänkta avgifter under tider då få människor åker kollektivt samt samarbete med taxibolag. Och när man pratar om detta på Stockholmsradion så nämner man förstås bara tomma, eller nästan tomma, bussar som går i stadsdelar i Stockholm vissa tider på dygnet. Man nämner inte de nästan tomma bussar som trafikerar glesbygden i Stockholms län där också lösningar skulle vara välkomna.
Jag har under flera år (massor faktiskt) försökt föra fram idéer om mindre bussar till sådana sträckor/turer. Givetvis är sänkta avgifter en tanke, men även samarbete med taxi som man har bl a på västkusten. Där har man på vissa linjer så att man måste ringa en viss tid innan bussen går och meddela om man vill åka. Sen betalar bussbolaget taxi för att skicka ut en bil/buss som är lagom stor att ta de passagerare som anmält sitt intresse. Tydligen blir detta en vinst för så väl bussbolag, taxibolag, men inte minst för passagerarna som får ha sin busslinje kvar.
Det är bra att Storstockholms lokaltrafik börjar tänka i andra banor än att bara lägga ner linjer och turer som har få passagerare. Lycka till.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar