torsdag 1 maj 2008

Första maj a la Mammapolitik

Vaknade som vanligt kvart i fem. Konstaterade att jag skulle få nästan tre timmars extra sömn denna morgon. Klockan var ställd på halv åtta. Funderade på om det verkligen var ett klokt beslut att tacka nej till att få säga ett par ord på torget på första maj. Har jag då ingenting att tala om?
Gick upp vid halv åtta. Duschade och satte mig vid köksbordet och punktade ner ett tal om barnomsorgens villkor och vara. Gjorde välling och satte på TVn. Ingen morgonbarnTV på ettan? Just det, det är ju torsdag. Satte på barnkanalen och Liten hade redan störtat upp. Väckte Storasyster.
Satte igång diskmaskinen och började duka fram frukost. Allting var lugnt. Ingen telefon ringde (som det brukar kunna göra på första maj) och barnen satt som klistrade framför TVn med sina vällingflaskor. Väckte sambon och började äta frukost. Diskmaskinen började pipa. Alltså det gör den när det är färdigdiskat, men nu slutade den inte pipa. Stängde av, satte på och testade lite fram och tillbaka. Ingenting hjälpte. Diskmaskinen paj. Ingen tid att fixa det nu.
Började bli bråttom. Barnen vägrade klä på sig. Liten bajsade. Bara två blöjor kvar. Skickade SMS till mormor om att hon skulle ta med sig ett par blöjor till torget. Klädde oss ordentligt för att inte frysa. Hann inte borsta tänderna. Storasyster skulle ha flätor, halsband och örhängen. Fick strunta i örhängena när brådskan blev överhängande och båda två grinade i lekrummet.
På partilokalen strax efter tio. Barnen hjälpte mig (eftersom det bara var vi där) att bära allt som skulle till torget till hallen, att möblera om i samlingsrummet inför eftermiddagens fika samt att ladda kaffebryggaren. Några kamrater kom och hämtade plakaten och flaggorna och vi åkte till torget.
Första talaren hade missat bussen och jag improviserade in med mitt barnomsorgstal. Solen sken från blå himmel. jazzmusik. Huvudtalaren AnnMari Engel gick in som tvåa och Storasyster viskar att hon kissat på sig. snabbt SMS till mormor med fråga om hon kunde gå förbi hemma hos oss och hämta rena byxor på vägen till torget. Barnen dansade till jazzen och hade skoj.
Amelia Morey Strömberg anländer med bussen från Rimbo och håller sitt tal (Mycket bra tal av alla talare förresten, vill bara påpeka det). Mormor anländer med blöjor och byxor. Barnen tar en promenad med mormor och köper glass. Bertil Karlsson håller avslutningstal. Mer Jazz. Internationalen. Vi avslutar på torget precis i tid och tar oss upp till partilokalen för fika och smörgåstårta.
Börjar på toaletten med barnen. Kissning och blöjbyte. Sen äter vi tårta och dricker festis (jag drack lättöl). Politiska diskussioner. Skickar barnen till lekrummet. Storasyster måste bajsa. Avbräck mitt i den internationella politiken. Vi blir kvar till sist. Barnen vill inte åka hem. Vi tar med oss smörgåstårta som blivit över hem.
När vi kommer hem börjar jag med att städa bilen. Vinterdäcken ner i källaren. Dammsugning. Torka med våt trasa. Storasyster börjar leka med grannen. Sambon säger att de står utanför Coop och säljer TBEvaccin. Jag blir överväldigad eftersom vaccinet är slut på Husläkarmottagningen och när fästingbussen står vid ICA är det så lång kö att jag inte kan gå dit. Jag kan nämligen inte köa. Klarar inte av det. Spelar ingen roll vad det gäller. Jag lämnar mina varor och går om det är för lång kö (okej okej, jag köade jättelänge för att Storasyster skulle rida ponny så sent som igår). Ingen kö, utlovar i alla fall sambon.
Men jag har ju inga pengar? Sambon hostar upp pengar till vaccin till mig och barnen. Städar färdigt bilen och beger mig till Coop. Rätt. Ingen kö. Lite dyrt, men det gör inte ont (bara på Liten som skriker som en vettvilling, men det var nog mest för att hon blev överraskad). 800 kronor för oss tre och vi måste vaccinera oss en gång till inom fyra veckor. Och sen en gång till nästa vår. sen har vi livslångt skydd. Får se om sambon kan hosta upp 800 till...
De bygger om på Coop och det är alldeles hemskt för man hittar absolut ingenting. Jag handlar ju inte där så ofta annars heller så jag hittar dåligt, men nu var det hopplöst. Och med två getter som kutade precis hur som helst och letade efter glass som mamma utlovat om man tog spruta.
Sambons son kom på middag. Diskmaskinen fortfarande trasig och jag hittar inte bruksanvisningen. Inte kvittot och garantin heller, men någonstans i köket vet jag att de ligger. Massor av disk och inget diskställ. Handtork. Liten trött över alla gränser. Storasyster vill inte gå in. Inte Liten heller. Med lite hårda tillsägningar ligger de så i säng vid åtta och somnar på momangen båda två (men Liten lite fortare ändå).
Nu ska jag leta bruksanvisning och laga diskmaskin. Ha en fortsatt bra dag som vår chef skulle ha sagt.

Inga kommentarer: