torsdag 14 maj 2009

Spela försiktigt Zlatan!!!

Jag undrar uppriktigt om förbundskaptenen i Sveriges landslag någonsin skulle ropa: Ta det lite försiktigt, Zlatan!
Jag undrar uppriktigt om någon förut hört en fotbollsledare uppmana någon på planen att sparka bollen lite försiktigt!
Jag undrar uppriktigt om detta är något som drabbar tjejer i större grad än killar (om det nu drabbat någon tidigare).
Även om fotboll för barn är på lek, så går fotboll inte ut på att vara försiktig med bollen. Igår när Storasyster spelade fotboll (jag återkommer till det) studsade en boll som hon sköt upp i ansiktet snett bakifrån på en liten tjej som var där för första gången. Eftersom det var i slutet av träningspasset var tjejen trött och blev lite rädd så hon började naturligtvis gråta (kanske gjorde det lite ont också).
Ledaren går fram till henne och sitter där en stund. Samtidigt pratar han med de andra tjejerna och säger att man måste vara lite försiktig när man sparkar bollen...
som tur är hörde inte Storasyster det. "Vara lite försiktig"???
Jag tycker att ledaren istället borde ha förklarat att det hör fotboll (och annan idrott till) att man gör sig lite illa ibland, men att ju mer van man blir och ju duktigare blir, desto mer kommer man också att kunna undvika att bli överraskad av att få bollen på ett icke önskvärt ställe. Hade den lilla tjejen varit bollvan hade hon stått vänd mot den plats på planen där bollen fanns och kunnat ta emot den med kroppen utan att skada sig.
"Man måste tåla lite om man ska spela fotboll", borde han ha sagt. Det hade han säkert sagt om det varit killar.

Inga kommentarer: