tisdag 5 maj 2009

Nej, jag är inte nöjd

Jag är inte alls nöjd med lokaltidningens usla bevakning av vårt förstamajfirande. Det är iofs som vanligt, men ändå lite sämre. I år bemödade man sig inte ens om att besöka arrangemanget utan nöjde sig med att plita ned de uppgifter man fått per telefon i förväg. UUUUUHHH, så dåligt, hur svårt kan det vara?
Ja, just det, det var ju röd dag och då händer det väl ingenting. T o m de som hissar flaggorna på kommunen hade fått ledigt. UUUUHHH, jag är inte nöjd.
Jag är inte heller överens med den beskrivning av Vänsterpartiet och Miljöpartiets signaler som ledare Johan Örjes i lokaltidningen idag målar upp. Han menar att de båda partierna p g a sitt motstånd mot vapenexport sänder ut signaler om kolonialistiskt tänkande och besserwissrande. Jag kan inte hålla med om detta. Ett motstånd mot vapenexport sänder enligt mig ut signaler om tron på en bättre värld, en värld där vapen inte nödvändigtvis är bästa redskap för konflikthantering. Ett motstånd mot vapenexport sänder ut signaler om humanism, medmänsklighet och tro på livet och framtiden. Istället tycker jag Johan Örjes och många med honom bör fundera på vad ett ja till vapenexport sänder ut för signaler; ett land som inte haft krig på sin egen mark på 200 år, tycker att det är helt i sin ordning att exportera vapen och tjäna pengar på andra länder, ofta fattigare, som inte haft samma tur. Vad sänder det ut för signaler om vilken värld vi vill ha?
Kanske är det så att Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Socialdemokraterna inte kan bli överens i den här frågan, men man behöver inte vara överens i alla frågor för att vara ett starkt regeringsalternativ. "En rödgrön röra" låter ju trots allt ganska gott. Åtminstone när alternativet är "en blågrön sörja". Det finns fortfarande många områden där vi kan hjälpas åt och dra Sverige mot en bättre vardag för fler av oss.

Inga kommentarer: