måndag 11 maj 2009

Unga kvinnliga politiker då - välutvecklade tyckarkärringar idag

En gång i forntiden så gjorde lokaltidningen ett repotage om unga kvinnor i politiken. De som var med i artikeln var jag själv, Hanna StymneBratt (s) och Karin Karlsbro (fp). Jag minns inte så mycket av det mer än att Karin sa att för att kunna vara kvinnlig politiker så krävs det att man har en förstående och stödjande hemmiljö. Jag kan idag informera Karin att det fungerar ändå.
Varför ska jag skriva om det här nu då? Vi är politiskt aktiva kvinnor fortfarande och så där särdeles många som är yngre har det inte heller dykt upp, kanske är vi den sista generationen... Nej, det tror jag inte. Det var bara det att jag läste om Karin i ETC (Hanna träffar jag ju flera gånger i veckan så jag vet ju att hon fortfarande är aktiv). Karin sitter tydlingen i miljö och hälsoskyddsnämnden i Stockholm och hon hade åsikter om en folder som miljöförvaltningen tagit fram om http://karlsbro.blogspot.com/2009/04/miljoforvaltningens-lilla-grona.html att vara "klimatsmart i hemmet". Karin tycker inte alls att foldern är bra, hon tycker inte att människor ska frånsäga sig reklam för att spara skog; hur ska då marknaden kunna fungera? Och hon "tycker synd om" de fattiga arbetarna i tredje världen som idag syr våra kläder om vi istället skulle börja shoppa secondhand och lappa våra jeans. Karin tycker att klimatet är viktigt, men viktigare är dock marknaden. För att kunna stå för såna åsikter så behöver man nog ett stödjande klimat hemma.

1 kommentar:

KarinK sa...

Hej Catarina,

Så trevligt att du läst min blogg. Även du är tyckerkärring, eller bloggkärring eller vad du möjligen titulerar dig. Själv har jag aldrig förstått varför kvinnor som passerat 30 har ett behov av att ge sig själva etiketter av dessa slag. Kanske är det en kvinnlig härskarteknik? Jag inser att många skiljelinjer går mellan oss nu - som då när vi var yngre i politiken. Hälsa Hanna när du träffar henne. Allt gott till dig från Karin (numera heltidsarbetande mamma till 3 små flickor, uppdrag i kf Stockholm och miljö och hälsoskyddsnämnden)