torsdag 7 maj 2009

Folket och Facket

ja, så var det dags igen. Jag skrev tidigare om vår nittonåriga vikarie som inte visste vad facket var. Hon undrade om den fackliga informationen som skulle vara på arbetsplatsen var någonting som riktade sig till föräldrarna.
Denna gång gäller det en betydligt äldre medarbetare, kanske 55-60 ca. vi var tre stycken ute när chefen var runt med kuverten med löneökningsbeskeden till dem som inte är med i facket (jag fick mitt redan för en månad sedan). De andra två fick sina nu. Båda tittar, men ingen talar om vad som står där. "Man vill ju veta vad de andra får innan man vet om man är nöjd", säger den ena. Men hon säger ingenting om vad hon fick. Och hon frågar inte oss vad vi fått.
Så pratar vi en stund om hur hemlig inkomsten är för oss svenskar. Men inte får jag veta vad som står i någon av deras kuvert.
Jag fick 900 kronor i månaden i löneök. Nu har jag 19 400 i månadslön på en heltid. Jag är inte nöjd, men jag vet ju inte hur mycket man kan vänta sig. Och hur mycket har alla andra? De flesta tiger still.
Vi pratar om att jag fått mitt löneökbesked tidigare eftersom jag är med i facket. då säger min kollega med förakt: "Aldrig i livet jag skulle vara med och betala deras förbannade resor och skit" (fritt tolkat nu). Sen kom liksom den diskussionen av sig. Ingen idé att köra nån värvningsräd här precis.
Men jag undrar vems resor hon vill betala? Inte de fackliga representanternas i alla fall, kanske arbetsgivarens, kommunalrådets??? Med ett försvagat fack kan ju arbetsgivarna stoppa mer i egen ficka och kanske unna sig ett par extra resor? Whos side are you on kamrat? Jobbar vi inte i samma fabrik??? Ro hit med lönekuveret nu så jag får se hur mycket du tjänar:::

Inga kommentarer: