onsdag 28 januari 2009

Genus och barnfilm

- Nu vet jag, säger Storasyster. Alla pappor är konung.
Jag är så trött på alla filmer med pappor och söner, ärligt alltså, Lejonkungen, Bambi, Vilddjuren, äh, ta vilken som helst, eller bröder; Björnbröder t ex. Var är alla tuffa tjejer? Var är alla starka band mellan mödrar och döttrar? Varför säger inte min dotter: - Nu vet jag. Alla mammor är drottningar.`?
Mina barn har så oändligt mycket filmer (storasyster älskar film) och med undantag av Pippi så är det väl Kogänget som faktiskt innehåller tuffa kvinnfolk och en urbota dum manlig häst. Trist.
Föreslå gärna om ni vet filmer... Mulan? Hon som måste klä ut sig till en pojke för att få vara med och strida för sitt land?
Förresten började det ett nytt barnprogram på Bolibompa igår, två vuxna män som låtsades att de åkte BMXcykel trots att de egentligen lekte med dockor. Storasysters kommentar var faktiskt bra: - Vad löjligt, det är väl klart att man kan leka fast man är vuxen? I hennes tolkning fanns inte begreppet "vuxna karlar" som det sas i programmet. Bra jobbat.

1 kommentar:

Daniel sa...

Sent omsider... :)

Filmer av den japanske animatören Hayao Miyazaki innehåller ofta starka tjejer i huvudrollerna. Tips:

* Min granne Totoro
* Kiki's expressbud
* Spirited Away
* Ponyo

Alla finns med svenskt tal.