onsdag 14 januari 2009

Tröttheten slår till igen-del 357

Ja, idag var vi alla trötta när vi kom hem. Storasyster orkade inte äta mat. Liten frös och klädde sig i fleeceställ innan hon somnade i mitt knä framför Bolibompa. Jag lade henne i sängen och gick ut i köket och plockade i diskmaskinen. När jag kom tillbaka satt hon i fåtöljen igen. Skumt. Men vi gick och lade oss igen direkt efter Bolis som nu för tiden slutar kvart över sju istället för sju och då börjar det ju verkligen bli hög tid att sova för små skruttar som går upp tidigt.
Det var en hel del gråt här hemma, det blir så när alla är trötta, men när tjejerna somnat känner man sig ändå glad. Jag var tvungen att fixa lite foton till jobbet på datorn och efter att jag skrivit denna lilla spalt om dagen är det dags att jobba lite till. Jag ska börja en kurs om tidig språkutveckling (TRAS) imorgon och då ska man ha läst en hel massa sidor och jag fick boken idag. Så den nya bok jag börjat med (efter Unni Drougge Lutherska badet) får vila ikväll, det blir facklitteratur.
Jag tänker på årets citat; det verkar hittills vara ordet "skitår" som minister Littorin tydligen använt för att beskriva 2009. Och till viss del verkar han ju få rätt för här i kommunen går ångan hög i debatten om soptaxan och de nya sopkärlen. Vad tycker jag om det?
  • Jag trodde redan varannanveckashämtning var standard och att man fick betala om man ville ha hämtning oftare. Inget jag motsätter mig.
  • De nya plastkärlen har vi i Vänsterpartiet också länge efterfrågat, men hela tiden fått till svar att sopbilarna i kommunen inte är byggda för att kunna tömma dem och att det är för besvärligt att rengöra dem. Men nu, men nu... är det på G. Vet inte varför det inte kommer att finnas olika storlekar på kärlen som det gör i andra kommuner, det vore säkert bra.
  • Höjningar av taxan kan man göra, men det är viktigt att taxan uppmuntrar källsortering. Den som sorteras ska premieras och inte få sin taxa höjd. Sortering av sopor måste göras enklare, det måste t ex gå att sortera i sin lägenhet, i sitt bostadsområde utan för stora problem. Det är inte meningen att man ska behöva ta bilen enkom för att åka med sopor.

Det var det. Nu måste jag nog börja läsa. Väckarklockan ringer 04.45, men det är inte det som är det stora problemet. Det stora problemet är att jag börjar jobba prick 07.30 och jag lämnar barn ett exakt 06.30 då dagis öppnar, klär av henne, pussar, hoppas hon inte gråter och springer ut i bilen kör upp till fritids, parkerar igen (där man inte får stå) och springer in med Storasyster, pussar och springer tillbaka till bilen. Då brukar jag ha ca 45 minuter på mig tills jag börjar och i detta mörker och elände har det hittills inte gått fortare än 53 minuter att köra. Puh...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Någonstans på din bloggsida såg jag att det stod "Gör en miljökonsekvensbeskrivning av kapitalismen!" Så har jag också tänkt. Men egentligen är det väl den ständiga ekonomiska tillväxten vi måste analysera. Den kan inte vi heller vara utan i vår politik, även om vi vill att den fördelas på ett annat sätt.
Evig ekonomisk tillväxt, är det rent materialmässigt möjligt på en begränsad himlakropp? Måste vi inte böja oss för de naturliga kretsloppens långsamma nyproduktion av allt användbart material?

Catarina sa...

Vi måste nog böja oss för naturen tror biologen