torsdag 29 januari 2009

Framåt och bakåt i barnhantering

Senaste åren har det varit en livlig debatt om hur länge barnen ska sitta bakåtvända i vagnen, d v s sitta så att de ser den som kör vagnen. Med min äldsta dotter hamnade insatsen framåt rätt så fort, jag provade allt för att få henne att hålla till godo med att sitta i vagnen, men det var rätt lönlöst; varje ny lösning höll ungefär två korta vändor med vagnen sen ville hon ur och gå eller bli buren. Blä för vagn helt enkelt.
Med min yngsta dotter vände jag också vagnen nån gång under första året, men vände efter någon vecka tillbaka den så att jag såg henne och hon såg mig. Det tog nog nästan två år innan hon började sitta framåtvänd. När hon nu varit sjuk den här veckan har jag allvarligt funderat på att vända tillbaka henne. finns ingen anledning att hon ska ligga ut mot bilar, snö och läskiga saker. Och varje gång hon säger något måste jag stanna vagnen, titta in och fråga; Vad sa du?
Det andra framåt och bakåt i barnhanteringen är bilstolar. tills barnet är 4 år ska det sitta bakåtvänd heter det. Men det har väl lite med storleken på barnet att göra. Många långa barn får trångt med benen under det fjärde året. Storasyster vändes framåt just när hon blev Storasyster vid 3,5 år och fick en ny barnstol. Liten sitter fortfarande bakåt och kommer väl så att göra en tid framöver. Men jag ser många som vänt sina barn framåt redan vid 2 års ålder. Och jag ser många som har sina små barn i knät och kör iväg från dagisparkeringen.
Ibland tror jag att föräldrar tror att deras barn på något vis är bättre än andra bara för att det tidigt tittar framåt i vagnen, för att det tidigt vänder barnstolen i bilen framåt. så tokigt.

Inga kommentarer: