torsdag 5 juni 2008

Om vårdnadsbidrag tvista de okunniga

Och med okunniga menar jag oss allihop. Jag har ju flera gånger hävdat (och det är vad jag har läst mig till) att vårdnadsbidrag bara kan tas ut av den som inte utnyttjar den offentligt finansierade barnomsorgen. Därmed menar jag att vårdnadsbidraget inte på något vis förenklar möjligheterna till att "stegvis skola in barnet i förskolan i sin egen takt" som det har hetat i t ex kristdemokratiska inlägg för bidraget.
Jag har i denna blogg då blivit tagen för okunnig eftersom jag tydligen inte alls fattat det här med vårdnadsbidrag. enligt den som hävdade detta så är det så att man kan plocka ut t ex 50% vårdnadsbidrag och under de övriga 50% av tiden arbeta heltid och ha barnet i den kommunala barnomsorgen. Iofs hävdade den personen också att även dagmammor kan plocka ut vårdnadsbidrag för barn de tar hand om och då börjar det ju verka uppåt väggarna.
Men visst visst, vi fortsätter att utreda hur vårdnadsbidraget egentligen kommer att fungera. Fakta (enligt tidningen Kommunalarbetaren idag) säger att "De kommuner som önskar kan välja att ge ett skattefritt bidrag på max 3000 kronor per månad och barn mellan ett och tre år. Villkoret är att man inte nyttjar den offentligt finansierade barnomsorgen. föräldrar kan arbeta heltid och få bidraget om de ordnar barnomsorgen på annat sätt."
Så, om någon "svart dagmamma" tar hand om ditt barn kan ju hon få 3000 kronor i månaden i bidrag av dig! Men vad är vitsen med det? Farmor eller mormor kanske ställer upp för halva priset och då har man ju gjort sig en liten slant? Men min erfarenhet är att farmor/farfar och mormor/morfar idag jobbar heltid med ganska rejäla löner och har väl inte största möjligheterna att börja leva på svältlön (eller lust för den delen, då kan de ju inte ta den årliga treveckorssemestern i Thailand).
Kommunal har genomfört en undersökning där man frågat 1000 personer "om du tvingas välja, vad tycker du då att kommunerna ska välja att använda skattepengarna till?" 60% har svarat att de vill stärka förskolans kvalitet medan 28% vill använda pengarna till att införa vårdnadsbidrag. Och det är ju där valet ligger, vi måste välja, prioritera, vi får inte både ock.
75% av de tillfrågade personerna svarar att om kvaliteten i förskolan ytterligare försämras vill de inte ha vårdnadsbidrag, 9% vill ha det ändå (snacka om egon).
Jo, jag funderade ju lite på om jag skulle kunna plocka ut 25% av vårdnadsbidraget när jag nu ska gå ner och börja arbeta 75%, men som jag tolkar det så kan jag inte det eftersom jag i övrigt kommer att utnyttja den offentligt finansierade barnomsorgen både för min tvååring och hennes storasyster.
Förresten vet jag inte om det fungerar för mig att gå ner i tid. Jag var så nöjd när jag hade fattat beslutet, räknat och bestämt mig, lämnat en lapp till chefen med önskemål om hur min ledighet skulle tas ut. "Ja, det har du rätt till", svarade chefen, "men om det kan se ut precis så här det beror på om det går att lösa schematekniskt." Då nöjde jag mig med det och kände mig harmonisk. När jag nu börjar fatta att det är meningen att ingen ska gå in som vikarie för mig utan det är upp till mina arbetskamrater att lösa situationen, då börjar jag fatta att ingenting är schematekniskt möjligt. Vi jobbar ju redan på gränsen till vad som är möjligt och att lägga ytterligare 25% jobb på dem anser jag vara omöjligt. Så, nu känner jag mig bara nere vad det gäller den biten...

Inga kommentarer: