onsdag 4 juni 2008

Varning för finansföretag

"Det är mänskligt att glömma", brukar de skriva i betalningspåminnelser från en bokklubb som Storasyster är medlem i. Det tycker jag är en juste formulering. Påminnelsen brukar vara okej att betala vid nästa månadsslut. Så är det med de flesta, men inte med alla.
Jag har från och till under åren prenumererat på olika hälsopreparat från ett företag som heter Vitalas och jag har absolut ingenting att anmärka på produkterna. Anledningen att jag då och då gör uppehåll i mina prenumerationer beror snarare på vacklande ekonomi. Nu senast beställde jag sex månaders förbrukning av ett vitamin för att det blev billigare att beställa för en längre period på en gång.
När leveransen kom stoppade jag in den i skåpet och glömde helt bort räkningen på 588 kronor. I början av maj fick jag en påminnelse utfärdad av Gothia Finans. Jag hade nyligen betalat räkningar och hade sålunda typ noll kronor kvar. Räkningen var på 643 kronor och jag tänkte "shit" och la den till nästa månads betalningar. Missade att den skulle betalas inom två veckor /hur nu det skulle gå till/.
I början av löneveckan kom ännu en påminnelse, nu på 801 kronor, snacka om stress. Jag kände mig dock glad att det nu var lönedags och lade räkningen högst i bunten och betalade den således också så fort lönen kommit in på kontot. Men men...
I måndags dimper så ner ännu en räkning från Gothia Finans där de har mage att uttrycka sig; eftersom du inkommit med en delbetalning så sänker vi din avgift... typ... och en räkning på 643 kronor igen...
Kollrig i hjärnan, kollar internet, räkningen är betald, kollar räkningarna om och om igen. Jahaja, den skulle vara betald 24 maj. Kul, då har man ju mindre än noll kronor. Får inte de allra flesta sin lön 25-27 i månaden? Vilket larv! Åh, vad arg jag var, men kände mig tvungen att betala, skrapa ihop vartenda överblivet öre, eftersom det förekom hot om fogden i brevet...
Tisdag dimper så brev från fogden ner i brevlådan. Suck och Adjö Vitalas. Inga fler produkter från er. Tyvärr.

1 kommentar:

Bergatorparen sa...

Sådana företag har som syfte att det skall bli omöjligt att betala. Så som du beskriver så växer skulden med en fasansfull fart. Tyvärr är det enda råd jag kan erbjuda är att ta tjuren vid hornen. Gå till Fogden och bevisa att du har betalat. Det brukar hjälpa. Och du: Med god svensk mat behövs inga extra vitaminer (he he)