måndag 16 juni 2008

VAB igen


Det är väl lite sent att komma med några intelligenta politiskt korrekta kommentarer till dagen, men det hela började väl med att Liten helt plötsligt kom ut och störde spänningen i Turkietmatchen igårkväll. Det är inte vanligt att hon vaknar under kvällen. Sen var det ju svårt att somna om eftersom pappa blev fullkomligt galen av entusiasm när Turkiet kvitterade och vann matchen som han själv tänkte sluta titta på för att minsann visste hur det skulle gå.


Slutligen somnade hon och sov oroligt. Oroligt sov också Storasyster som hade en envis hosta som återkom från och till under natten. Mamma har också sovit oroligt under helgen eftersom det alltid varit någon av döttrarna som drömt eller vaknat av andra anledningar. Mamma har gjort Liten sällskap i underslafen på våningsäng såväl i tätorten som på landet, blivit väckt av Storasysters ylande och slagit huvudet i överslafen etc etc.


Gick upp tjugo över fem, klädde mig och åt frukost. väckte Liten vid sex och hon var kokhet. 38.3 i feber är väl inte så mycket, men man skickar ju inte ett barn till dagis i det läget. Vi gick och lade oss igen och jag tänkte avvakta hur Storasyster mådde när hon vaknade. Hon började drömyla vid halv nio och då var hon pigg och glad och längtade till dagis, så vi slängde på oss kläder och körde ner henne. Vid det här laget var även Liten pigg och feberfri.


Vi gick på stan och fikade och tittade på kaniner i zooaffären (kaninburen nästan färdig). 298 kronor styck kostade de, jag som trodde folk kastade kaniner efter en. Hm. Tur vi hade alla grejor till buren vid stugan så vi slapp investera nåt i den i alla fall, men jag ger det en chans att undersöka innehav av pregnanta kaniner hos vänner och bekanta. (Brukar man inte få kaniner gratis?)


Fikade med kompisarna Fabian och William och Liten ville absolut inte sova middag. Hade fått ett uppdrag av sambon att åka till Coop och köpa en jättegrill för 499 kronor (sänkt från det dubbla) och jag fick väl ställa upp och göra det eftersom han köpt en ny trimmer (Black & Decker, näst bäst i test i DN 15/6). Det var verkligen en jättestorgrill och vi bestämde oss för att köra ut den till landet på en gång. Hämtade Storasyster, åkte till landet, yoghurt till mellis och sen fortsatte vi med kaninburen. Det roliga är att hela familjen nu varit med och spikat på den där buren så den kan med rätta benämnas ett familjeprojekt.


Efter att ha ätit kålpudding a la Mammapolitik (strimlat, förvällt spetskål, köttfärs, grynblandning och parmesan) samt fruktsallad på banan, jordgubbar och melon satte jag barnen framför Bolibompa och fortsatte med buren. Nu är den klar. Fattas bara kaniner...


Vi kom inte iväg hemåt förrän åtta. Liten var supertrött eftersom hon inte ens sovit middag och somnat direkt i bilen. Nu ligger de båda i dubbelsängen och hostar och vrider och vänder och sover oroligt. Jag har lovat jobba imorgon. Jag öppnar. Jag ska krypa ned bredvid dem och se till att de sover ordentligt och vaknar pigga och krya. Puh.


Jo, de skrev förresten igår i DN att Turkiets fotboll speglar politiken kring landet. Hur tolkar man då att Turkiet om och om igen vänder matcherna från underläge till fördel för dem själva? Kan bli ett spännande resonemang. Och jag tänker inte kommentera Sverige - Spanien matchen här.

1 kommentar:

Cath sa...

Förstod att sambon skulle yla av glädje när Turkiet vann, skänkte dig en tanke när resultatet var klart.

Vad gäller kaniner, jag har haft 4 stycken och aldrig betalat ett jota för dem. Så kolla du bland vänner och bekanta, där kanske det finns någon för 1 krona tassen.

Trevlig midsommar // Catharina