tisdag 17 juni 2008

Ickevård av sjukt barn i ickehemmet

Usch, jag är en riktigt usel mamma. Och en riktigt lojal medarbetare. Igår vabbade jag med i stort sett frisk unge som haft feber på morgonen (och natten?), idag åkte jag till jobbet och lämnade sjukt barn till dagis. Puh. Hur ska man veta klockan halv sex på morgonen? Hur avgör man vad som är trötthet och vad som är sjukdom? Kände mig hur som helst usel när jag hämtade mitt febriga barn på dagis och har sedan suttit, legat, burit på henne hela kvällen. Som en tung, het säck slapp mot kroppen.
Tror jag fick ett SMS strax före elva igårkväll där jobbarkompisen undrade hur det var med barnen och om jag verkligen skulle komma och öppna idag. Jojomen, svarade jag, vi mår bra allihop. Klockan 01.38 väcks jag av en orolig, brännande kropp som rör sig av och an i dubbelsängen. Klockan 03.07 efter flera glas vatten får hon alvedon och somnar lugnt in. Klockan 04.45 ringer klockan. Vem är jag, var är jag, hur gör jag?
Först skickar jag SMS till kollegorna att jag inte kan komma idag, lägger mig ner igen och kan inte somna om. Upp igen och skickar ett SMS att jag kommer. Chansar på att samma sak som igår händer idag, att febern försvinner om några timmar.
Lämnar gråtande, omtöcknad Liten på dagis och kör iväg till jobbet. Vågar inte ringa och höra hur hon mår. Klockan kvart över två ringer de från dagis och jag kör hem igen. Liten ligger på golvet med mosiga dimmiga ögon och röda kinder. Hon är varm och tårögd. Vi åker hem. Hon sover i tiominuterspass i mitt knä, kroppen orolig av feber. Hon vill inte ha alvedon.
Storasyster leker med grannen ute. Inte förrän hon kommer in och lägger sig i sängen kan Liten slappna av och somna in. Men det tar ett par timmar och mamma hinner också sova en stund. Sen vinglar jag upp igen och sorterar en säck ärvda kläder som en väninna dumpat utanför. Mina barn skulle behöva typ en sån där garderob som jag sett att Oprah Winfrey har på TV.
Planerar för att handla lite inför midsommar imorgon då jag ändå är hemma och vabbar. Ingen har nappat på min önskan om att köpa kaniner (två honor). Ska försöka sova nu innan de långa vaktimmarna startar igen. (Eller hoppas hon är frisk nu, helst båda två, Storasyster gnyr i sömnen nu).

Inga kommentarer: