onsdag 11 juni 2008

En fullt normal urtrött dag - och inte kom det mycket regn heller

Ikväll måste jag gå och lägga mig i tid och det är därför jag lämnat matchen mellan Turkiet och Schweiz som ju ändå inte verkar gå något vidare. Egentligen skulle jag väl hoppa över datorsittandet också, men redan på onsdagen så drar det, jag vet att jag inte hinner sitta något under helgen och då gäller det ju att passa på i veckorna. Annars är jag bara så himla trött.
Kom inte i säng förrän framåt tolv igår, upp vid fem och så en lång, regnig, tung dag på jobbet. Alltså vädret var tungt och vi skulle ha picknick med föräldrarna som vi då blev tvungna att ha inomhus och det är rätt jobbigt med ca 20 barn och nästan lika många föräldrar. Vi har ju små lokaler också, bara två rum. Lite jobbigt är det också att min kollega är långtidssjukskriven och att jag nu för tredje (eller fjärde?) gången är ensam ordinarie personal på vår avdelning. Föräldrarna har ju frågor och pratbehov såklart och det är lite svårt att komma iväg i tid när man slutar då.
Hur som helst, vid fem kunde jag hämta upp mina egna änglar, varav den äldsta var trött och vrång redan i dagishallen. Ja, det är en jobbig vecka igen, nästan utan kvällar. Måndag direkt till fotbollen och sent i säng, tisdag hade jag en extra stängning och barnen hämtades av moster, kom hem sent och sent i säng, onsdag normaldag (men upp jättetidigt), torsdag min vanliga stängning och barnen hämtas av mormor och sen direkt i säng, fredag puh-får vi sova sen?
När vi kom hem började barnen titta på foton som kommit med posten och sen ville de titta i sina album. Jag tyckte det var en bra idé eftersom det var enda dagen jag skulle hinna laga middag hemma. Tack vare min frukt och gröntlåda som levereras varje fredag hade jag kylen full av grönsaker som jag måste använda innan de blir gamla så det blev vegetariskt idag. Längsta tiden tog en glaskålssallad med tomat, lök, citron, parmesan och olja som jag gjorde utifrån ett recept som bifogades lådan (www.arstiderna.com). Barnen var trötta och hungriga i upplösningstillstånd och jag hade svårt att få ro att laga mat eftersom de hela tiden ropade och pekade i sina album: Vem är det?`Vad står det där? Där är du mamma. Där är jag. Titta, titta...
Jag gjorde spaghetti med veg sås, morötter, lök, vitlök, tomater, paprika i matlagningsgrädde. Det gick fort och var gott. Salladen var suverän. Barnen fick äta framför Bolibompa eftersom vi blev så sena. Ingen av dem orkade vara vaken och leka efter barnprogrammen så det blev ett kapitel i Pippiboken och sen sov de som stockar (även jag slocknade en stund). När jag kom upp satt jag och tittade i albumen och orkade inte göra ett dugg. Så idag är ingenting gjort. Inte ens disken. En färdigtvättad maskin väntar på att bli hängd i övrigt struntar jag i det här idag. Jag ska sova nu. God natt.

Inga kommentarer: