måndag 2 juni 2008

genuspedagogik, fotboll, skolstart mm


På jobbet diskuterar vi just nu genuspedagogik ganska mycket. Privat diskuterar jag det också. Och det är inte alltid så lätt som det först ser ut.


Vi diskuterade t ex en väninnas väninna som har två söner som hon låter gå i kjol och pippilotter till förskolan för att HON vill överbrygga könsåtskillnader i samhället. Och visst, nu reagerar ni, precis som jag. För man tycker det är FÖR, liksom. Man tycker att hon utsätter barnen. Antagligen mest för att de är pojkar och blir nedgraderade genom att kläs i utstuderat tjejiga attiraljer.

Det är helt annorlunda med tjejer som har tuffa kläder och spelar fotboll. Eller är det egentligen det?

Det är nu ett tag sedan jag läste boken "Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper andra kvinnor" (vem är det egentligen som lånat den av mig och inte lämnat tillbaka den?), men jag minns speciellt hur den berättar om hur en flicka som inte lärt sig flickors normer och koder känner ett utanförskap som är svårt att ta på, som man inte riktigt kan säga vad det beror på. I grunden beter sig flickan fel, på ett sätt som inte förväntas av henne och det gör henne konstig i andras ögon.

Jag är jätteorolig för att jag missat att ge mina flickor de här koderna. Eventuellt är jag inte helt på det klara med dem själv. Jag tog för givet att genom att de båda går på förskola så kommer de att få de bitarna automatiskt, jag behöver bara ta ansvar att de får motvikten; känslan av att vara människor obegränsade av kön. Men kanske begränsar jag dem ändå?

Fotbollen var hur som helst rolig som vanligt (även för Liten som med hjälp av alvedon kunde supporta Storasyster). 39 graders feber slog oss nämligen med storm här hemma, så nu blir det till att vara hemma imorgon. Många av tjejerna i Storasysters nya klass är med på fotbollen och det känns jättekul. Idag har vi även fått veta att grannen snett nedanför kommer att gå i samma klass till hösten. Spännande.

Annars har vi i helgen (med strålande soligt väder) klippt gräs, städat uterum, tagit första doppet (ja, även jag), varit på mulleavslutning och letat efter TBE-vaccin vid Coop. Visst är det typiskt, jag har ju bloggat om min skepsis mot att ta vaccin på parkeringar vid stormarknaden; när vi nu skulle ta vår andra spruta som skulle göra oss immuna redan denna sommar så fanns ingen vaccinatör på plats, bara att åka hem. Ska nu försöka med en privat vaccinklinik imorgon och hoppas att det inte är för sent. Husläkarmottagningen (de har slut på vaccin sedan länge) har jag försökt ringa ett antal gånger av andra skäl, men en röst talar bara om att telefonkön är full och hänvisar till jouren vid akuta åkommor. Vad är akut? Efter ett tag blir det mesta rätt akut.

1 kommentar:

Anonym sa...

Egentligen är det inte så svårt alls med genuspedagogik, om man kunde låta människor vara som dom är och inte hela tiden i allt dela upp mänskligheten i två kön och tillskriva dessa en massa olika egenskaper. Det är genom att detta görs hela tiden som skillnaderna upprätthålls. Att bryta dessa mönster handlar inte om att klä killar i kjol och tvinga flickor att leka med bilar. Det handlar om att det ska vara ok för en kille att vara tyst och blyg lika mycket som det är för en tjej att vara det. I grunden är vi alla lika, eller olika. Jag är innerligt trött på uppdelningen av manligt och kvinnligt, av tjejigt och killigt osv. Och jag blir rent allergisk mot sånt som Kvinnor från venus och män från mars och liknande som bara syftar till att befästa socialt konstruerade könsroller.